Internet marketing is een andere naam voor online marketing. Het is een manier om producten en diensten online via het internet in de markt te zetten. Internet marketing omvat onder andere zoekmachinemarketing (SEO), affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing en social media marketing. Eigenlijk nog meer dan dat, maar we lichten de belangrijkste onderdelen toe.
Wat is internet marketing?
Internet marketing omvat alles dat bedrijven kunnen doen om hun producten en diensten in de markt te zetten. Internet marketing staat ook wel bekend als online marketing of digital marketing en bestaat uit meerdere onderdelen. De bekendste zijn zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), affiliatie marketing, e-mail marketing, content marketing en social media marketing.
Hieronder vind je per onderdeel verdere toelichting.
1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd) is het optimaliseren van je website voor een zoekmachine. Het doel daarbij is om hoog te ranken op relevante en belangrijke zoekwoorden. Wanneer je een website hebt, betekent dit niet direct dat je bezoekers krijgt via zoekmachines als Google. Door je website volledig te optimaliseren, kun je bovenaan komen in de zoekreultaten. Dit leidt tot meer klikken, meer bezoekers en dus meer potentiële klanten.
Je kunt je website onder andere optimaliseren door metadata toe te voegen aan je pagina’s, een XML sitemap te uploaden naar Google Webmaster Tools en door de snelheid van je website te verbeteren.
2. Zoekmachine adverteren (SEA)
Daar waar je je bij zoekmachine optimalisatie richt op ‘organisch scoren’, gratis bezoekers, richt je je bij zoekmachine adverteren op betaalde bezoekers. Je betaalt zoekmachines zoals Google En Bing voor een hoge positie in de zoekresultaten. Op deze manier kun je snel veel bezoekers naar je website krijgen. Effectief, maar het kost wel geld.
Er zijn veel manieren om te adverteren. De bekendste zijn de tekst advertenties binnen de zoekresultaten. Maar ook Google Shopping is bekend. Net zoals het adverteren met een video binnen YouTube. Tot slot kun je kiezen voor remarketing. Bij remarketing richt je je advertenties op mensen die bijvoorbeeld je website eerder bezocht hebben.
3. Affilatie marketing
Bij affiliate marketing werken adverteerders samen met partners (affiliates) die via hun website leads genereren voor de adverteerder. Hierbij worden de affiliates door de adverteerders betaald op basis van het aantal verkopen of gegenereerde leads. Kortom, de affiliate website plaatst advertenties van de adverteerder op zijn website. Wanneer een bezoeker via één van deze advertenties iets koopt bij de adverteerder, krijgt de affiliate website een percentage van de opbrengst.
4. E-mail marketing
Bij e-mail marketing sturen bedrijven e-mails naar (potentiële) klanten. Dit kunnen nieuwsbrieven, aanbiedingen of aankoopbevestigingen zijn. Het doel van de verzender kan dus zijn dat de (potentiële) klant een product aanschaft of een aanvraagformulier invult.
Veel webshops vragen bezoekers om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Als dank krijgen bezoekers vervolgens een kortingspercentage bij hun volgende aankoop.
5. Content marketing
Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie voor de doelgroep centraal staat. Het doel is het aantrekken van klanten. Bij content marketing creëert een website of webshop veel content om bezoekers te informeren en te triggeren. Bijkomend voordeel is dat je meer bezoekers zult krijgen door de resultaten in de zoekmachines. Door waardevolle informatie te verschaffen, wordt een website gezien als expert, waardoor mensen eerder overgaan tot het doen van een aankoop.
6. Social media marketing
Ook social media marketing (SMM) valt onder internet marketing. SMM is een marketingtechniek waarbij social media wordt ingezet om marketingdoelstellingen te realiseren. Het is een vorm van marketing die focust op interactie en het aangaan van een dialoog met bezoekers. Een toegankelijke manier om online in contact te komen met de klant.
Social media marketing is met name interessant voor bedrijven welke actief hun doelgroep moeten bereiken. Wanneer de doelgroep van een website zelf actief zoekt naar een product of dienst, bijvoorbeeld binnen zoekmachines, kunnen zoekmachine optimalisatie en content marketing goed worden toegepast.