Waarschijnlijk heb je het al veel vaker gehoord… Als het gaat om het schrijven van goede SEO geoptimaliseerde teksten, denk je eerst vanuit de bezoeker en daarna vanuit de zoekmachine. Dit geldt al helemaal bij het schrijven van een goede meta description. Een goed geschreven meta description kan je website een voordeel geven in de zoekmachine resultaten (SERP), wat kan leiden tot meer bezoekers. Deze bezoekers zouden wellicht je nieuwe lead of klant kunnen zijn!
In dit blog worden 7 tips beschreven om je meta description te verbeteren, zodat deze opvalt in de zoekmachineresultaten, met als resultaat meer bezoekers.
1. Maximaal 155 karakters
Volgens deskundigen heeft een ideale meta description maximaal 150 á 160 karakters. Laten we de middenweg nemen: 155. Het niet overschrijden van dit aantal, zorgt ervoor dat je omschrijving niet afgekapt wordt. Vermijd afgebroken omschrijvingen door jezelf te dwingen om maximaal 155 karakters te gebruiken. Op deze manier optimaliseer je de omschrijving van je webpagina. Tip: ga iets onder de 155 karakters zitten, zodat je wat speling hebt.
2. Schrijf kort en bondig
Bij elke meta description schrijf je wat je nodig hebt. Overbodige teksten laat je weg. Probeer de bezoeker daarbij te laten denken: ‘wat zou ik hier aan kunnen hebben?’. Zorg dat de bezoeker nieuwsgierig wordt naar jouw pagina. Om een betere meta description te schrijven dan je concurrenten, is het verstandig om eerst de omschrijvingen van je concurrenten te bekijken. Dan is het zaak om zelf een betere te schrijven.
3. Maak de meta description uitnodigend
Het is van belang dat je de omschrijving in eerste instantie schrijft voor de bezoeker en daarna voor de zoekmachines. Het is beter om een overzichtelijke en uitnodigende omschrijving te maken, in plaats van een onlogisch opgebouwde omschrijving vol met zoektermen. Deze omschrijvingen zijn totaal niet persoonlijk en uitnodigend. Zie je omschrijving als een uitsmijter bij een café. Word je beoordeeld als die boze uitsmijter of als die vriendelijke meneer? Zorg dat je warm overkomt.
Zorg dat de bezoeker nieuwsgierig wordt naar jouw pagina.
4. Integreer een call-to-action of aanbieding
Je meta description is als ware een advertentie in de SERP, vooral als je op de bovenste plaatsen staat, net onder de betaalde advertenties. Het opnemen van een call-to-action (CTA) of een aanbieding is een geweldige manier om de click-through-rate te verhogen.
5. Noem namen van belangrijke organisaties
Ben je als bedrijf aangesloten bij een aantal gerenommeerde bedrijven? Of heb je een aantal zeer grote bekende klanten? Laat dit vooral zien in de meta description. Overdrijf dit niet, de eerdere tips hebben voorrang. Maar heb je ruimte en karakters over, neem dit vooral mee in je omschrijving!
Het opnemen van een call-to-action is een geweldige manier om de click-through-rate te verhogen.
6. Wees bewust van de concurrentie van Google Ads
Google Ads krijgt steeds meer ruimte in de zoekresultaten. Tegenwoordig staan er boven de organische resultaten maar liefst vier betaalde advertenties. Het wordt dus steeds belangrijker om organisch hoge ogen te gooien.
De advertenties zijn geschreven op basis van sales, met als doel om zoveel mogelijk leads te genereren. Zorg er dus voor dat je pagina zo uitnodigend als mogelijk geschreven wordt. Je moet opvallen tussen alle advertenties en dat is niet eenvoudig. Zorg ervoor dat je warmer overkomt dan de advertenties.
7. Testen en monitoren
Met alles wat je online doet om je vindbaarheid te verbeteren, is het belangrijk om te blijven testen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit geldt ook voor je meta description. Wees niet bang om een beetje te experimenteren om te zien wat wel en wat niet werkt voor jouw website. Als bovenstaande tips voor één pagina werken, pas ze dan toe op meerdere pagina’s. Houd ook bij wanneer je wat aanpast. Het is dan makkelijker om te zien of een verandering invloed heeft gehad of niet. Let wel op: wanneer je een meta description aanpast, zal dit niet direct in de SERP zichtbaar zijn. Dit kan enkele dagen duren. Bekijk ook hoe je website geïndexeerd wordt door de zoekmachines.
Hopelijk heb je wat aan de bovenstaande tips! Meer weten? Lees ons blog over metadata.