Relevante en waardevolle content aanbieden die precies aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Dat is in essentie de betekenis van contentmarketing. De content informeert de doelgroep en de beste content laat lezers iets zien dat ze nog nooit gezien hebben.
De kunst is om lezers informatie te bieden die nuttig is. Uiteindelijk draagt contentmarketing bij aan het aantrekken van een duidelijk publiek en het omzetten tot winstgevend klantgedrag.
1. Het doel van contentmarketing
Het doel van contentmarketing is het aantrekken van klanten en prospects. Er wordt door middel van content marketing een inhoudelijke connectie gemaakt met de klant, om vervolgens te zorgen dat de klant de volgende stap zet. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het achterlaten van een e-mailadres. Daarnaast draagt contentmarketing ook bij aan het verbeteren van de vindbaarheid.
Contentmarketing: relevante en waardevolle content aanbieden die precies aansluit op de wensen van de doelgroep.
2. De voordelen van contentmarketing
Er zitten zeker een aantal voordelen aan contentmarketing. We bespreken ze in deze paragraaf.
2.1 – contentmarketing is duurzaam
Als contentmarketing goed wordt ingezet, kan het voor een langere periode van pas komen. Zo kan een goed artikel over een bepaald onderwerp maanden, of zelfs jaren (!) tot bezoekers leiden.
2.2 – contentmarketing is er in vele vormen
Content is er in alle soorten en maten. Het kan dus ook op vele manieren worden ingezet. De ene keer is het een vlog, dan is het een infographic of een blogpost. De vorm kan zodanig aangepast worden dat de content perfect bij de doelgroep past.
2.3 – contentmarketing is multi-inzetbaar
Wanneer je beschikt over waardevolle content, kan je deze op verschillende manieren gebruiken en inzetten. Zo kan een artikel bijvoorbeeld ten eerste dienen om meer bezoekers op je website te krijgen. Daarnaast kan hetzelfde artikel aangeboden worden om te plaatsen op andere platforms, om zichtbaarheid en linkbuilding op te bouwen. Ook kan het artikel op social media geplaatst worden of via e-mail naar de doelgroep gestuurd worden.
2.4 – content is waardevol voor de doelgroep
Last, maar zeker niet least: de content sluit aan bij de doelgroep en is dus interessant en van waarde voor de doelgroep.
Contentmarketing draagt bij aan het verbeteren van de vindbaarheid van je website.
3. Het nadeel van contentmarketing
Naast voordelen heeft contentmarketing natuurlijk ook nadelen. Ten eerste gaat er veel meer tijd zitten in het genereren van bereik. Met andere opties gaat dit veel sneller: met Google Ads kun je in een hele korte tijd een grote groep mensen bereiken en als het goed wordt uitgevoerd kun je daarmee leads genereren. Contentmarketing vergt veel tijd en moeite als je organische bezoekers wilt genereren.
4. Contentmarketing en seo
Zoals hierboven al werd benoemd, kan het bieden van waardevolle content een bijdrage leveren aan de vindbaarheid van je website. De content wordt geschreven met de klantwensen in het achterhoofd, maar daarnaast wordt er ook zeker stilgestaan bij de zoekmachine vriendelijkheid van teksten, door bijvoorbeeld belangrijke keywords in de teksten te verwerken.
Daarnaast toont onderzoek aan dat er een relatie ligt tussen de kwantiteit van content en het aantal leads: meer content betekent meer leads. Maar let op: hierbij zijn relevantie en kwaliteit niet weg te denken. Het doel om winstgevend klantgedrag te realiseren kan alleen behaald worden met content die relevant is, kwalitatief is en waardevol is voor de doelgroep.
Relevantie en kwaliteit zijn niet weg te denken als het gaat om content.