Ga naar de inhoud
SEO vrienden Logo (Geen achtergrond)
  • Over ons
    • Ons team
    • Vacatures
    • Referenties
  • Diensten
    • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • Zoekmachine adverteren (SEA)
    • Website bouwen
    • Hosting, e-mail en domeinregistratie
    • Google Analytics 4
    • Conversie optimalisatie
    • Internationale campagnes
    • Webshops & E-commerce
    • Linkbuilding uitbesteden
    • Data & Analytics
  • Cases
  • Blog / Nieuws
  • Kenniscentrum
  • Contact
  • Over ons
    • Ons team
    • Vacatures
    • Referenties
  • Diensten
    • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • Zoekmachine adverteren (SEA)
    • Website bouwen
    • Hosting, e-mail en domeinregistratie
    • Google Analytics 4
    • Conversie optimalisatie
    • Internationale campagnes
    • Webshops & E-commerce
    • Linkbuilding uitbesteden
    • Data & Analytics
  • Cases
  • Blog / Nieuws
  • Kenniscentrum
  • Contact

Home > Blog > 7 tips voor een goede meta description

7 tips voor een goede meta description

Geschreven door
Foto van Jesse

Jesse

Geplaatst op
  • 20 mei 2020
Categorie
  • SEO
Tags
  • meta, meta description, metadata, seo

Inhoudsopgave

Toe aan online marketing hulp van een echte vriend?

Wacht niet langer en laat je online succes beginnen met SEO vrienden B.V.! 

Bel of mail ons

Waarschijnlijk heb je het al veel vaker gehoord… Als het gaat om het schrijven van goede SEO geoptimaliseerde teksten, denk je eerst vanuit de bezoeker en daarna vanuit de zoekmachine. Dit geldt al helemaal bij het schrijven van een goede meta description. Een goed geschreven meta description kan je website een voordeel geven in de zoekmachine resultaten (SERP), wat kan leiden tot meer bezoekers. Deze bezoekers zouden wellicht je nieuwe lead of klant kunnen zijn!

In dit blog worden 7 tips beschreven om je meta description te verbeteren, zodat deze opvalt in de zoekmachineresultaten, met als resultaat meer bezoekers.

1. Maximaal 155 karakters

Volgens deskundigen heeft een ideale meta description maximaal 150 á 160 karakters. Laten we de middenweg nemen: 155. Het niet overschrijden van dit aantal, zorgt ervoor dat je omschrijving niet afgekapt wordt. Vermijd afgebroken omschrijvingen door jezelf te dwingen om maximaal 155 karakters te gebruiken. Op deze manier optimaliseer je de omschrijving van je webpagina. Tip: ga iets onder de 155 karakters zitten, zodat je wat speling hebt.

2. Schrijf kort en bondig

Bij elke meta description schrijf je wat je nodig hebt. Overbodige teksten laat je weg. Probeer de bezoeker daarbij te laten denken: ‘wat zou ik hier aan kunnen hebben?’. Zorg dat de bezoeker nieuwsgierig wordt naar jouw pagina. Om een betere meta description te schrijven dan je concurrenten, is het verstandig om eerst de omschrijvingen van je concurrenten te bekijken. Dan is het zaak om zelf een betere te schrijven.

3. Maak de meta description uitnodigend

Het is van belang dat je de omschrijving in eerste instantie schrijft voor de bezoeker en daarna voor de zoekmachines. Het is beter om een overzichtelijke en uitnodigende omschrijving te maken, in plaats van een onlogisch opgebouwde omschrijving vol met zoektermen. Deze omschrijvingen zijn totaal niet persoonlijk en uitnodigend. Zie je omschrijving als een uitsmijter bij een café. Word je beoordeeld als die boze uitsmijter of als die vriendelijke meneer? Zorg dat je warm overkomt.

Zorg dat de bezoeker nieuwsgierig wordt naar jouw pagina.

4. Integreer een call-to-action of aanbieding

Je meta description is als ware een advertentie in de SERP, vooral als je op de bovenste plaatsen staat, net onder de betaalde advertenties. Het opnemen van een call-to-action (CTA) of een aanbieding is een geweldige manier om de click-through-rate te verhogen.

5. Noem namen van belangrijke organisaties

Ben je als bedrijf aangesloten bij een aantal gerenommeerde bedrijven? Of heb je een aantal zeer grote bekende klanten? Laat dit vooral zien in de meta description. Overdrijf dit niet, de eerdere tips hebben voorrang. Maar heb je ruimte en karakters over, neem dit vooral mee in je omschrijving!

Het opnemen van een call-to-action is een geweldige manier om de click-through-rate te verhogen.

6. Wees bewust van de concurrentie van Google Ads

Google Ads krijgt steeds meer ruimte in de zoekresultaten. Tegenwoordig staan er boven de organische resultaten maar liefst vier betaalde advertenties. Het wordt dus steeds belangrijker om organisch hoge ogen te gooien.

De advertenties zijn geschreven op basis van sales, met als doel om zoveel mogelijk leads te genereren. Zorg er dus voor dat je pagina zo uitnodigend als mogelijk geschreven wordt. Je moet opvallen tussen alle advertenties en dat is niet eenvoudig. Zorg ervoor dat je warmer overkomt dan de advertenties.

7. Testen en monitoren

Met alles wat je online doet om je vindbaarheid te verbeteren, is het belangrijk om te blijven testen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit geldt ook voor je meta description. Wees niet bang om een beetje te experimenteren om te zien wat wel en wat niet werkt voor jouw website. Als bovenstaande tips voor één pagina werken, pas ze dan toe op meerdere pagina’s. Houd ook bij wanneer je wat aanpast. Het is dan makkelijker om te zien of een verandering invloed heeft gehad of niet. Let wel op: wanneer je een meta description aanpast, zal dit niet direct in de SERP zichtbaar zijn. Dit kan enkele dagen duren. Bekijk ook hoe je website geïndexeerd wordt door de zoekmachines.

Hopelijk heb je wat aan de bovenstaande tips! Meer weten? Lees ons blog over metadata.

Toe aan online marketing hulp van een echte vriend?

Wacht niet langer en laat je online succes beginnen met SEO vrienden B.V.! 

Bel of mail ons

Laat een reactie achter Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Het laatste nieuws

SEO
Jesse

Wat houdt online marketing in?

Lees verder
28 mei 2024 Geen reacties
Digitale Marketing versus Traditionele Marketing
Bloggen
Jesse

Digitale marketing versus traditionele marketing

Lees verder
30 april 2024 Geen reacties
Technische SEO
Jesse

Het verschil tussen remarketing en retargeting?

Lees verder
19 maart 2024 Geen reacties

Meer weten over één van onze diensten?

Neem contact op

Over SEO vrienden

Wil jij een succesvolle website die omzet oplevert? SEO vrienden helpt je hier graag mee! Snel, kundig en effectief. SEO, Google Ads, design, websitebouw en meer. Alles onder één dak.

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!

Vriendendiensten

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • Website bouwen
  • Hosting, e-mail en domein
  • Google Analytics 4
  • Conversie optimalisatie
  • Internationale campagnes
  • Webshops & E-commerce
  • Linkbuilding uitbesteden
  • Data & Analytics
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • Website bouwen
  • Hosting, e-mail en domein
  • Google Analytics 4
  • Conversie optimalisatie
  • Internationale campagnes
  • Webshops & E-commerce
  • Linkbuilding uitbesteden
  • Data & Analytics

Klantenservice

  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Veelgestelde vragen
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy & cookies
  • Over ons
  • Contact
  • Vacatures
  • Veelgestelde vragen
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy & cookies

Contact

Bruynvisweg 18
1531 AZ Wormer

T: 075 – 369 00 27
E: support@seovrienden.nl

maandag t/m vrijdag
09.00 – 17.30 uur

Volg SEO vrienden

Instagram Facebook Linkedin Youtube

SEO Vrienden B.V. © Copyright 2025