Google EAT, je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord, of je moet echt net komen kijken binnen het SEO landschap. Ondanks het feit dat het begrip al sinds 2014 bestaat, is het de laatste jaren pas echt geëvolueerd tot een van de meest cruciale aspecten van SEO.
Helaas is het Google EAT Principe zelfs voor specialisten uit de industrie soms nog een raadselachtig begrip.
Dus, wat is EAT SEO nou precies? In dit artikel lees je alles over het Google EAT principe, inclusief wat het is, waarom het belangrijk is, en hoe het jouw SEO-inspanningen beïnvloedt.
1. Wat is het Google EAT principe?
Definitie van Google EAT:
“De afkorting EAT staat voor: Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Het concept is afgeleid uit Google’s Search Quality Rater richtlijnen en is na de bekende ‘Medic Update’ in augustus 2018 erg gestegen in populariteit. EAT is hét principe wat Google gebruikt om de globale kwaliteit van webpagina’s de bepalen.”
De kwaliteit van de pagina heeft, zoals te verwachten, een grote invloed op de plaats die een pagina rankt in de organische zoekresultaten van Google. Volgens de richtlijnen van Google zijn de meest essentiële variabelen die gebruikt worden om de globale kwaliteit van een webpagina te beoordelen:
- Het doel van de pagina (dient het een nuttig doel?)
- Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness
- Kwaliteit en kwantiteit van de main content
- Informatie over de website of de auteur van de main content
- De reputatie van de website of van de auteur van de main content
Dus, al met al, hoe hoger een pagina expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt, hoe hoger deze rankt in de Google SERP’s.
1.1 Hoe bepaalt Google de EAT van jouw website?
Nu je weet wat EAT is en waar de afkorting voor staat, kunnen we het hebben over hoe Google de EAT van jouw website bepaald. Binnen de richtlijnen van Google’s Search Quality Rater richtlijnen worden drie belangrijke onderdelen beschreven:
- De expertise van de auteur van de Main Content.
- De autoriteit van de maker van de Main Content, de Main Content zelf, en de website.
- De geloofwaardigheid van de maker van de Main Content, de Main Content zelf, en de website.
1.2 Zorgen voor accurate, geloofwaardige en bruikbare informatie
In de essentie is EAT één van de vele manieren waarop google ervoor probeert te zorgen dat gebruikers altijd accurate, geloofwaardige en bruikbare informatie weten te vinden.
Iedereen kan een website maken en er alles op zetten wat hij of zij wilt. Je hoeft geen accountant te zijn om een website te starten over financieel advies of een dokter om medische informatie te delen via een website.
Natuurlijk is dit in bepaalde opzichten iets goeds, het stelt Google echter ook voor een probleem. Mensen maken belangrijke keuzes op basis van de informatie die ze online vinden. Google streeft er dan ook naar te garanderen dat deze keuzes gemaakt kunnen worden op basis van de meest betrouwbare informatie die beschikbaar is op het web.
Om die reden onderzoekt Google dus altijd de expertise, authoritativeness, en trustworthiness, van de individuele auteur van pagina-inhoud, de inhoud zelf en van de website als geheel. Een uitgebreid medisch artikel op de website van het AMC, geschreven door een deskundige arts, heeft voor Google veel meer waarde dan een willekeurige blogpost met ongeverifieerd medisch advies.
1.3 Wat is dan expertise?
Google begrijpt dat afhankelijk van het soort pagina, EAT er heel anders uit zal zien. Op een roddelsite is expertise heel anders dan op een nieuwssite. Google erkent ook dat zelfs als een persoon geen officiële opleiding in een vakgebied heeft gevolgd, hij er wel een expertise in kan hebben. Hier is een glimp van de Google EAT richtlijnen uit de QRG:
“Some topics require less formal expertise. Many people write extremely detailed, helpful reviews of products or restaurants. Many people share tips and personal experiences on forums, blogs, etc. These ordinary people may be considered experts in topics where they have life experience. If it seems as if the person creating the content has the type and amount of life experience to make him or her an “expert” on the topic, we will value this “everyday expertise” and not penalize the person/webpage/website for not having “formal” education or training in the field.“
Google quality rater guidelines
Dat gezegd hebbende, is er één soort pagina waarop Google het EAT principe zeer serieus neemt: Your Money Or Your Life.
2. Wat is YMYL?
YMYL staat voor “Your Money or Your Life.” Deze afkorting wordt door Google gebruikt om pagina’s te categoriseren die van invloed zijn op je geld, gezondheid, veiligheid en/of geluk.
Vanwege het onderwerp en de gevolgen voor een gebruiker als de informatie op deze pagina’s niet juist is, worden YMYL-sites gemeten aan de hoogst mogelijke EAT richtlijnen.
“We have very high Page Quality rating standards for YMYL pages because low-quality YMYL pages could negatively impact a person’s happiness, health, financial stability, or safety.”
Google
2.1 Verschillende soorten YMYL websites
De pagina’s die het vaakst worden gecategoriseerd als YMYL zijn:
- Actuele gebeurtenissen en nieuws: Onderwerpen die gaan over zaken als internationale gebeurtenissen, politiek, wetenschap, technologie (Niet al het nieuws, zoals amusement en sport, past onder YMYL, maar je moet ondanks het type nieuws altijd streven naar een hoge EAT om de zichtbaarheid van je inhoud te verhogen).
- maatschappij, bestuur en wetgeving: Er wordt informatie verspreid over stemmen, overheidsinstanties, openbare instellingen, sociale bijstand, en/of juridisch advies.
- Financiën: Alle adviezen of informatie over investeringen, belastingen, pensioenplanning, leningen, banken of verzekeringen.
- Shopping: E-commerce content welke product- en/of dienstenonderzoek bevat.
- Gezondheid en veiligheid: Content die inhoudelijk gaat over het verspreiden van informatie of advies over gezondheid en medische zaken, zoals ziekenhuizen en apotheken en/of medicijnen. Voorbereiding op noodgevallen of content die gevaarlijke activiteiten omschrijft of bespreekt.
- Groepen mensen: Content over personen op basis van etniciteit, ras of nationaliteit, religie, leeftijd of handicap, geslacht (genderidentiteit), seksuele geaardheid, of veteranenstatus.
2.2 Het principe van het Google EAT principe
Google begrijpt dat wat iemand online leest, kan leiden tot levens veranderende beslissingen. Een foutieve informatiebron in de zoekresultaten van Google kan dan ook gevolgen hebben voor de echte wereld.
Als jouw website of webpagina dus onderdeel is van een van de YMYL categorieën, moet je voorzichtig te werk gaan. Maak duidelijk dat het is geschreven door mensen die daartoe bevoegd zijn.
Des te beter je het EAT principe toepast op het vormgeven van je content, des te groter de kans dus is dat je hoger in de Google SERP’s geplaatst wordt.
3. Is Google EAT een factor voor SEO ranking?
De relevantie van EAT in de ranking van Google wordt benadrukt in een in februari 2019 uitgegeven whitepaper met de titel “How Google Fights Disinformation.” Bovendien bevat de huidige editie van Google’s Search Quality Rater richtlijnen 137 verwijzingen naar “EAT.” Het is dus duidelijk dat het een cruciaal onderdeel is voor je SEO ranking.
Er is echter niet één parameter die wordt gebruikt om een Google EAT score te bepalen. In plaats daarvan maakt Google aan de hand van andere meetbare factoren een indicatie van de kwaliteit van de auteurs, webpagina’s, websites en de merken.
De hele procedure werkt ongeveer op de volgende manier: Search Quality Raters onderzoeken en beoordelen de kwaliteit van websites, auteurs en pagina’s. De feedback wordt vervolgens in het algoritme van Google ingevoerd. Het algoritme van Google meet vervolgens de signalen van EAT in verhouding tot je website. (bijv. backlinks).
Op 11 oktober 2019 tweette Google’s Public Liaison of Search, Danny Sullivan (@dannysullivan) het volgende:
4. Waarom het Google EAT pincipe dus onmisbaar is voor jouw SEO strategie
Als je hebt opgelet bij de recente aanpassingen van het zoekalgoritme van Google, heb je waarschijnlijk een soort gemeenschappelijk thema opgemerkt: het verbeteren van de gebruikerservaring.
Omdat keyword stuffing de leeservaring verstoorde, is Google dit al lang geleden gaan bestraffen. Toen de meerderheid van de mensen mobiele apparaten begon te gebruiken om op internet te zoeken, maakten ze mobiele responsiviteit een ranking-kenmerk. Google verkoos HTTPS boven HTTP omdat het zoekers meer bescherming wilde bieden. Ze creëerden Core Web Vitals om een snelle en vlotte gebruikerservaring te meten.
EAT is geen uitzondering! Het is wéér een methode voor Google om mensen te geven wat ze willen.
EAT is een instrument om de credibiliteit te bepalen. Het dient als basis om te bepalen of een website en zijn pagina’s echte waarde bieden aan de gebruiker. Omdat dit de manier is waarop gebruikers blijven terugkomen, streeft Google ernaar de sites te tonen met de hoogste credibiliteitswaarde met betrekking tot een bepaalde zoekopdracht.
Als zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk is voor jouw online marketing succes, dan is EAT SEO onmisbaar in de ontwikkeling van jouw SEO strategie.
5. Hoe verbeter je jouw Google EAT SEO?
Je weet dus nu waarom het Google EAT principe onmisbaar is binnen jouw SEO strategie, maar wat kan je hier precies mee doen? Gelukkig zijn er een paar ‘best practices’ die je kunt uitvoeren om de inhoud van je website te verbeteren. Om zo te garanderen dat deze de vertrouwenssignalen uitzendt die Google (en de consumenten) graag willen ontvangen. Houd er rekening mee dat als je site valt onder YMYL, je kan verwachten dat deze aan een nog hoger niveau gemeten wordt. We hebben voor jou de 10 belangrijkste EAT SEO Best Practices op een rijtje gezet!
5.1 Zorg voor de juiste backlinks met off-page SEO
Backlinks van relevante domeinen met een hoge autoriteit zijn de basis van een succesvol SEO-plan en een van de meest effectieve methoden om te laten zien dat je een autoriteit in de sector bent.
Het is onwaarschijnlijk dat een hyperlink van een tiener-mode website je zal helpen als je in IT consulting zit. het op grote schaal aanvragen van zulke backlinks kan zelfs zorgen voor een ‘manual action penalty.’ Een goed voorbeeld hiervan was een verzekeringsbedrijf die honderdduizenden slechte kwaliteit backlinks op niet gerelateerde pagina’s had gegenereerd. Google kwam hier achter en plaatste vervolgens alle pagina’s van het bedrijf op de 15e SERP.
Off-page SEO, is dus niet eenvoudig als je het goed gedaan wilt hebben.
Je moet voortdurend waardevolle, originele content van hoge kwaliteit creëren waar anderen naar toe willen linken om goede backlinks te verdienen. Een lijst van 500 woorden die één keer per maand op je site wordt geplaatst, zal je echt niet verder helpen. Besteed moeite en geld om jezelf te vestigen als een iemand met autoriteit (ongeacht het onderwerp). Daarna moet je een netwerk opbouwen met de juiste bedrijven en personen. Die waardevolle backlinks zullen daarna ongetwijfeld volgen.
5.2 Wordt vaker genoemd door betrouwbare bronnen
Het krijgen van vermeldingen in betrouwbare publicaties, in aanvulling op backlinks, helpt je ook om beter te scoren op basis van EAT. Des te vaker je merknaam verschijnt op betrouwbare sites, des te meer Google je als een betrouwbare autoriteit beschouwt.
het gebruik van je merknaam in gewone teksten kan worden beschouwd als een soort backlink, volgens Google Patent 8,682,892 ‘Implied links.’ Inkomende links worden in het patent beschreven als “expliciete links, afgeleide links, of beide.” Het kunnen echte links of platte tekst zijn. Met andere woorden, alle inkomende links – zowel echte links als platte tekst – van betrouwbare websites worden in meegenomen bij het bepalen van de kwaliteit van je website. Gary Illyes van Google heeft inmiddels erkend dat vermeldingen op hoge-autoriteit websites een factor spelen in de rankings.
Maar hoe verkrijg je deze vermeldingen precies? Er zijn tientallen manieren om meer vermeldingen op autoritaire websites te verkrijgen, bijvoorbeeld:
- Gastbijdragen op betrouwbare sites
- Leg interviews af
- Verschijn op podcasts
- Samenwerken met influencers
- Spreken op of gastheer zijn van evenementen
- Sponsor liefdadigheidsevenementen
5.3 Zorg ervoor dat je content accuraat en actueel blijft
Tenzij de inhoud van je website over iets gaat dat nooit verandert, is de kans groot dat je pagina’s hebt met verouderde of niet complete content.
Onderhoud zoveel mogelijk van je content met de meest actuele informatie. Dit geldt vooral als je sites hebt met content die vaak verandert, zoals nieuws. Denk aan medische informatie, waar het van vitaal belang is de inhoud up-to-date te houden op basis van de nieuwste medische kennis en bevindingen.
5.4 Zorg voor meer reviews en reageer op ze
Het krijgen van online reviews voor je producten of diensten is meestal een uitstekende marketing tactiek. Deze reviews helpen ook bij het verhogen van de EAT van je website in de optiek van Google. Een groot aantal goede reviews op verschillende beoordelingssites (Google, Trustpilot, Facebook, Yelp, enzovoort) suggereert dat je bedrijf betrouwbaar is in de ogen van klanten.
Neem ook de tijd om te reageren op de reviews, ook op de negatieve. Door te reageren op de reviews van je klanten, vergroot je jouw geloofwaardigheid als een legitiem bedrijf dat klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan.
Google heeft onlangs een update voor product reviews uitgebracht. De nieuwe versie is bedoeld om reviews te promoten die verder gaan dan de typische informatie die nu online beschikbaar is.
“The overall focus is on providing users with content that provides insightful analysis and original research, and is written by experts or enthusiasts who know the topic well.”
Google
5.5 Werk samen met experts
Google geeft de voorkeur aan expert informatie. Ze lijken de voorkeur te geven aan informatie geschreven door iemand die over de nodige expertise beschikt. Als je site zich op YMYL gebied bevindt, is deskundig geselecteerde informatie zeer belangrijk. Dit is de reden waarom veel van de toonaangevende websites met gezondheidsinformatie (AMC, Erasmus MC en anderen) medische deskundigen hun inhoud laten schrijven, reviewen of beide.
Werken met auteurs die beschikken over een aanzienlijke ervaring in de echte wereld en over referenties die hun kennis ondersteunen, zal de EAT van je site verbeteren.
Vanuit een EAT standpunt, betekent “experts in dienst nemen” dus niet dat je een gewone copywriter inhuurt die over een onderwerp kan schrijven maar geen echte kennis op het gebied heeft.
5.6 Laat je contactgegevens zien
Dit lijkt misschien niet zo belangrijk, maar het vermelden van je contactgegevens op je website toont aan dat je een legitiem bedrijf bent met echte mensen. Websites die geen contactinformatie geven, zijn meestal niet zo begaan met hun bezoekers.
Vermeld alle manieren waarop mensen contact met je kunnen opnemen op je website, dus ook het adres waarop jouw bedrijf gevestigd is.
5.7 Zorg voor een Wikipedia pagina
Geloof het of niet, maar het hebben van een Wikipedia pagina kan je site helpen hoger te scoren in Google voor twee redenen.
Om te beginnen volgt Wikipedia een strikte redactionele procedure. Een backlink van deze website naar jouw site kan dus worden beschouwd als een betuiging van vertrouwen.
Ten tweede biedt een Wikipedia-pagina je een nieuwe mogelijkheid om je merk te promoten als een autoriteit in de sector. Je kunt je prestaties bespreken, links geven naar opmerkelijke nieuwsverhalen, en meer. Je Wikipedia pagina dient dan als nóg een aanwijzing voor Google dat jouw bedrijf geloofwaardig is.
5.8 Voer een content audit uit
Tenzij je website splinternieuw is, heb je waarschijnlijk al veel content, zoals blogberichten, artikelen, rapporten, case studies, datasheets, white papers, lookbooks, enzovoort. Voer een content audit uit om te controleren of alles wat je hebt gepubliceerd voldoet aan de EAT-richtlijnen.
Je hebt drie opties voor elke pagina die niet meer voldoet:
- Update deze
- Verwijder deze
- Combineer deze met een andere gerelateerde pagina
Laten we als voorbeeld nemen dat je een vier jaar oud blogartikel hebt. Als de content verouderd is, breng dan de nodige wijzigingen aan om ervoor te zorgen dat het nog steeds relevant is voor je doelgroep. Is het helemaal verouderd? Genereert het geen verkeer of conversies en is het dus niet de moeite waard om het te updaten? Verwijder de blog dan gewoon.
Zorg er bij het verwijderen en samenvoegen van pagina’s voor dat je wel de juiste 301-omleidingen gebruikt.
5.9 Doe rustig aan met advertenties
Het is volkomen acceptabel om advertenties op je website te plaatsen. Google is zich daar zeker van bewust, en profiteert er vaak ook nog eens van.
Kijk wel uit als je echt veel advertenties op je website hebt staan, vooral als ze de gebruikerservaring verstoren. Te veel advertenties kunnen de indruk wekken dat je website bevooroordeeld en onbetrouwbaar is. Gebruikers kunnen denken dat overal voor betaald wordt, waardoor ze het vertrouwen in je content kunnen verliezen.
5.10 Promoot je website off-page
Het is niet genoeg om alleen uitstekende content te maken. Hoewel dat natuurlijk essentieel is, moet je er ook voor zorgen dat het bij je doelgroep terecht komt. En zonder een proactieve out-reach, is het onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren.
Hoe moet je dit dan doen?
Deel het op sociale media, e-mail het naar je lijst, optimaliseer het voor hogere zoekresultaten, en werk samen met anderen.
6. Het Google EAT principe en de toekomst voor SEO
In de toekomst zal EAT waarschijnlijk worden gebruikt om sprekers, schrijvers, websites en bedrijven op een bredere, diepere en meer omvattende manier te identificeren.
Zo kreeg Google in 2020 een patent genaamd “Speaker Identification.” Een stemherkenningstechnologie die helpt bij het identificeren van unieke sprekers. Dit kan in de toekomst bijvoorbeeld worden gebruikt bij YouTube-video’s, webinar-opnames en interviews in de media. En dit is hoogstwaarschijnlijk nog maar het begin.
Door middel van grote fundamentele veranderingen en micro-aanpassingen zal het zoekalgoritme blijven evolueren. Het doel van Google blijft echter hetzelfde. Om dat doel te bereiken, blijft het algoritme van Google verbeteren in het precies detecteren waar gebruikers naar zoeken en het leveren van de meest relevante resultaten.
Deze doelstelling is precies afgestemd op Google’s EAT
Jouw SEO inspanningen hebben meer kans van slagen als je weet wat je publiek wilt en dit op een geïnformeerde, autoritaire en betrouwbare manier aan hen kunt geven.
Je zult altijd in een sterke positie staan voor succes als EAT een van de belangrijkste pijlers van jouw SEO-strategie is.