Vandaag gaan we terug naar de basis! Binnen SEO zijn er weinig onderdelen belangrijker dan de page-titel. Je weet waarschijnlijk wel dat de grote blauwe zinnen in de zoekresultaten de page-titel is. Dus, wat is een goede page-titel? Waarom is het een belangrijk onderdeel van SEO en hoe schrijf je de titels? Hieronder een paar tips!
1. Metagegevens
Laten we het eerst hebben over metagegevens. Metagegevens zijn HTML of XHTML-elementen die door zoekmachines gebruikt worden om informatie aan de bezoekers van een website te verstrekken. Daarnaast zijn metagegevens belangrijk voor de indexering van je website.
Metagegevens moeten geplaatst worden als tags in de <head> sectie van een HTML-pagina. Daarbij gaat het om de volgende onderdelen:
- Page-titel
- Meta description
- Meta keywords
Keywords worden tegenwoordig weinig gebruikt. Zoekmachines hechten steeds minder waarde aan keywords en je kunt strafpunten krijgen bij het overmatig gebruik ervan.
2. Wat is een goede page-titel?
Een page-titel is het onderdeel van de meta tags die bovenaan een zoekresultaat verschijnt. Denk daarbij aan de titel van een hoofdstuk van een boek. Het vertelt mensen en zoekmachines waar je pagina over gaat.
Page-titels hebben ook invloed op of mensen je pagina bezoeken of niet. Een goede page-titel bevat belangrijke zoekwoorden, zodat de zoekmachines kunnen bepalen waar je pagina over gaat.
“Schrijf page-titels voor mensen, maar formuleer ze voor zoekmachines.”
3. Hoe ziet een goede page-titel eruit?
De page-titel ziet er als volgt uit in je HTML-code:
<titel>Belangrijke Zoekwoorden</titel>
Waar moet je op letten bij het schrijven van een page-titel? Hieronder volgt een korte checklist met enkele tips om je page-titel te optimaliseren:
3.1 Lengte van de titel
Een goede page-titel heeft maximaal 70 karakters. Er zijn voldoende online tools waarmee je je metagegevens kunt controleren. Het advies is dan ook om de page-titel zeker niet langer te maken dan 70 karakters. Doe je dat wel, wordt de titel afgebroken.
3.2 Plaatsing zoekwoorden
De belangrijkste zoekwoorden komen aan het begin van je page-titel. De minst belangrijke zoekwoorden komen achteraan de titel.
3.3 Scheiding zoekwoorden
Gebruik streepjes | om belangrijke zoekwoorden te scheiden (geen komma’s, onderstreept, streepjes of andere leestekens, tenzij het zoekwoord is geschreven op die manier).
3.4 Verwoording
Houd je belangrijkste zinnen kort en bondig. Laat woorden weg die lezen als een zin (bijvoorbeeld, en zo, maar, daarna, etc.).
3.5 Bedrijfsnaam
Als je bedrijfsnaam geen onderdeel is van de belangrijkste zoekwoorden, zet het dan aan het eind van de titel. Als het deel uitmaakt van de belangrijkste zoekwoorden, zet het dan als eerste woord in de tag. Sommige SEO-specialisten zullen je vertellen om het niet te benoemen. Je kunt je bedrijfsnaam noemen voor branding.
3.6 Kopieer geen titel
Iedere pagina krijgt een unieke page-titel. Zoekmachines zullen je strafpunten geven wanneer er dubbelde page-titels aanwezig zijn.
3.7 Houd het relevant
De inhoud van je page-titel moet relevant zijn aan de inhoud van de desbetreffende pagina.
Kortom, page-titels zijn een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Het heeft invloed op de zoekmachines, maar ook zeker op de mensen die naar relevante zoekwoorden zoeken. Zorg er dus voor dat je opvalt met je titel, maar sla er niet in door. Meer weten? In ons andere blog verdiepen wij ons in de meta description.