Instagram introduceerde vorige week hun nieuwste feature: Instagram Reels. Met deze feature kun je een 15 seconden video editen en voorzien van effecten en muziek. Komt het concept je bekend voor? Dat kan kloppen, want iedereen vergelijkt het met TikTok. Wat is Instagram Reels en hoe zet je het in voor jouw social media marketing?
1. Wat is Instagram Reels?
Instagram Reels is een manier voor het creëren van leuke en engaging content op Instagram Stories. Met deze nieuwe feature kun je een video van 15 seconden opnemen en editen. Er zijn verschillende effecten beschikbaar die je toe kunt passen en ook kun je muziek toevoegen.
De Reels kun je posten in je Stories. Deze is dan 24 uur alleen zichtbaar in je Instagram Stories. Wanneer je je Instagram Reel post als ‘Reel’, dan blijft deze altijd zichtbaar en kan deze getoond worden op de verkenningspagina. Natuurlijk wordt het dan ook op jouw persoonlijke profiel onder de Reels tab getoond.
Instagram is sinds kort bezig met het testen van een compleet nieuwe lay-out. Deze lay-out kan veel invloed gaan hebben op Instagram Reels en hoe je dit inzet voor jouw bedrijf. Wil je meer informatie over deze nieuwe Instagram lay-out update? Lees dan vooral onze blog:
DE NIEUWE LAY-OUT VAN INSTAGRAM [MEI 2022]
Net zoals TikTok, heeft Instagram een Reels Verkenning Feed. Op deze pagina zie je de Reels van mensen die jij niet volgt. Het algoritme van Instagram Reels ligt nog niet vast, maar naar verwachting werkt het hetzelfde als TikTok en zal jouw feed zich aanpassen aan de personen die jij al volgt, de content waar jij interactie mee toont en jouw locatie.
2. Wat is het ‘uitgelicht’ label?
In sommige Reels heb je waarschijnlijk het uitgelicht label voorbij zien komen. Instagram geeft aan dat als je Reel getoond wordt op de Verkenning pagina, je een melding krijgt. Deze video’s zijn door Instagram geselecteerd om je nieuwe originele content te laten ontdekken.
3. Hoe gebruik je Instagram Reels?
Een Reel kun je maken door simpelweg Instagram Stories te openen en op het Reels icoon te klikken. Vanaf hier kun je door op audio te klikken muziek toevoegen.
Je kunt ook, wanneer je een video van een ander aan het bekijken bent, klikken op het audio geluid. Je ziet dan een overzicht van alle video’s met dezelfde audio. Wanneer je vervolgens klikt op de knop ‘gebruik audio’, dan kun je zelf ook een Reel maken met dit audiofragment.
De snelheid knop biedt de mogelijkheid om de video te versnellen of juist langzamer af te laten spelen.
De optie ‘effecten’ geeft een breed scala aan allerlei soorten effecten. Je hebt AR filters en je kunt hier ook kiezen uit al je eerder opgeslagen filters. Wil je meer filters toevoegen, scrol dan volledig naar het eind en klik op ‘Bladeren in effecten’.
Als laatste heb je de timer knop. Je kunt het opnemen van een video meerdere keren starten en stoppen binnen de 15 seconden door op de opneemknop te klikken.
Je kunt ervoor kiezen om direct een video op te nemen of een video uit je bibliotheek te kiezen. Als je eenmaal je video klaar hebt, kun je nog tekst of tekeningen toevoegen. Ook kun je Instagram Stickers toevoegen.
Wanneer je klaar bent met het maken van je Reel, dan kun je nog een omslag toevoegen vanuit je eigen foto’s. Dan is het tijd om jouw eerste Instagram Reel te posten. Hieronder zie je hoe je je Instagram Reel in je feed plaatst, maar door op ‘Stories’ te klikken kun je het ook alleen op je Stories plaatsen. Door het ‘Ook delen in overzicht’ knopje uit te zetten, komt je Instagram Reel niet op de Verkenning pagina.
4. Hoe zet je Instagram Reels in voor jouw bedrijf?
Instagram Reels is een nieuwe manier om jouw community op te bouwen en je bereik te laten groeien. Het heeft veel mogelijkheden om viral te gaan vanwege het ‘Uitgelicht’ label en de ‘Reel Verkenning Feed’.
Al in de eerste fase van de uitrol van deze feature blijkt dat het voor zowel bedrijven als contentmakers waardevol is. Een aantal accounts geven aan nu al hun engagement te zien groeien en als we kijken naar de populariteit van TikTok is het zeker je tijd waard om snel in actie te komen.
Hierbij nog een aantal manieren hoe je het kunt gebruiken als onderdeel van jouw social media marketing.
4.1 Instagram Reels voor bedrijven – creëer authentieke content dat aansluit bij jouw doelgroep
Instagram Reels is speciaal ontwikkeld om op een makkelijke manier leuke en grappige content te creëren boordevol effecten, die het maken van boeiende en authentieke content heel makkelijk maakt. Dit biedt bedrijven een mooie kans om een meer menselijke, minder perfecte kant te laten zien – wat geweldig kan zijn voor het opbouwen van echte relaties en het versterken van de community. Laat de persoonlijkheid van je bedrijf hierin naar voren komen en ga de conversatie aan.
4.2 Instagram Reels voor bedrijven – creëer leerzame content
Jouw content moet waarde toevoegen aan het leven van jouw volgers. Het hoeft niet altijd alleen vermakelijk te zijn, maar kan ook educatief zijn. Geef jouw volgers tips en leer ze een paar skills. Wij zouden bijvoorbeeld onze top 5 SEO tips op een rijtje kunnen zetten of onze meest gebruikte programma’s kunnen tonen.
4.3 Instagram Reels voor bedrijven – laat je producten zien
Instagram Reels creëert enorme kansen voor merken en bedrijven die awareness en sales willen generen via dit platform. Je kunt namelijk op de uitgelicht pagina terecht komen en mensen die jou dan nog niet volgen zullen jouw content zien! Hiermee bereik je een heel nieuw publiek en ze kunnen meteen op de volgknop klikken.
5. extra Instagram Reels tips
Tip 1 – Maak gebruik van hashtags en vul ook de caption in zodat Instagram weet waar het over gaat. We weten nog niet zeker hoe het algoritme werkt, maar het zou zonde zijn om het niet te doen als het wel blijkt te werken.
Tip 2 – Gebruik je video content die je voor TikTok of Instagram Stories hebt gebruikt ook voor Reels!