De meest gebruikte zin in Instagram berichten van e-commerce bedrijven is waarschijnlijk ‘link in bio’. Je wilt foto’s plaatsen van je producten, maar een link aan je bericht toevoegen mag niet. Sinds kort is daar verandering in gekomen. Instagram is met een nieuwe functie gekomen: Instagram Shopping. Het is een gratis functie waarbij je producten kunt verkopen. Deze functie is ook beschikbaar voor Instagram Stories.
1. Wat is Instagram Shopping?
Instagram Shopping is een goede manier om gebruik te maken van de populariteit van Instagram. Met deze functie kun je jouw producten met foto’s onder de aandacht van je (potentiële) klanten brengen.
Advertenties plaatsen op Instagram shopping is niet mogelijk. Alleen op organische berichten kun je jouw producten taggen en verkopen. De producten die je wilt taggen kun je zowel in je nieuwe berichten als oude berichten plaatsten. Let op! Je kunt maximaal 5 producten taggen.
2. Hoe werkt het?
Wanneer je op de zoekpagina van Instagram klikt, zie je onder de zoekbalk de optie ‘winkel’. Je herkent een ‘shopping’ post aan het witte tasje. Vervolgens klik je op de post van het product. Dan krijg je de beschrijving en prijs van het product te zien. Vanaf daar kun je doorklikken en kom je in een soort mini shop op Instagram terecht. Hier kun je het geselecteerde product kopen of bekijken op de website van de verkoper. Je kunt het product ook opslaan in Instagram. Op je bedrijfsprofiel vind je een nieuw tabblad: ‘shop’. Hier staan de foto’s van de producten die je verkoopt. Het product dat je verkoopt kan gedeeld of toegevoegd worden aan Instagram Stories. Dit zorgt voor meer bereik voor jouw product.
3. Instagram Shopping instellen
Om Instagram Shopping in te stellen heb je eerst een bedrijfsprofiel nodig. Een bedrijfsprofiel kun je instellen door naar ‘instellingen’ te gaan. Vervolgens klik je onder ‘account’ op ‘overstappen op bedrijfsprofiel’. Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt kijkt Instagram of jouw account wel relevant is voor Instagram Shopping. Als je bent goedgekeurd, ga je naar profiel. Tot slot klik je onder bedrijfsinstellingen op ‘winkelen’ en selecteer je de juiste producten.
4. Producten taggen
Installeer eerst de nieuwste versie van Instagram op je telefoon. Wanneer je dit hebt gedaan ga je vervolgens naar ‘instellingen’ op jouw pagina . Klik dan bij ‘bedrijfsinstellingen’ op ‘winkelen’. Hier selecteer je de producten. Bedrijven kunnen per post maximaal 5 producten taggen. Deze tags verschijnen wanneer de gebruiker op de post klikt. Nu je dit weet, kun je beginnen met jouw producten te taggen in je post!
5. Analytics
Bij de analytics van je productafbeeldingen kun je zien hoe vaak er op jouw producten wordt geklikt. Maar ook wat voor producten het populairst zijn en welke foto’s het voornamelijk goed doen bij jouw doelgroep. Deze analytics kun je per bericht bekijken op je profiel onderaan de berichten. Ook kun je zien in de Facebook Bedrijfsmanager hoeveel van je producten via Instagram zijn verkocht.
6. Kansen voor jouw webwinkel
Instagram heeft ruim 790 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan 60% dagelijks actief is op de app. Door je te richten op mooie foto’s is het een perfect platform om consumenten en merken samen te brengen en volgers te overtuigen om producten te kopen. Dit is natuurlijk een enorme kans voor bedrijven om producten te promoten en nu te verkopen. Via een paar klikken kan een gebruiker al bij jou product terecht komen. Dit komt omdat gebruikers met elkaar kunnen delen en gemakkelijk dingen op kunnen zoeken. Gebruik social media marketing (SMM) om jouw producten te promoten.
Instagram is in het kader van de gebruikerservaring sinds kort (mei, 2022) aan het testen met een compleet nieuwe lay-out. Dit kan gevolgen hebben op Instagram Shopping en hoe jij dit als ondernemer kan gebruiken. Wil je meer informatie over de nieuwe update omtrent de lay-out van Instagram? dan raden wij aan om onze andere blog te lezen:
De nieuwe lay-out van Instagram (mei 2022)