Op zoekwoorden gebaseerde domeinen zijn beperkend voor de toekomst van je bedrijf en leveren weinig SEO voordeel op. Aldus John Mueller, Senior Webmaster Trends Analist bij Google. John gaf vervolgens suggesties voor betere domeinnamen.
Googleâs John Mueller gaf laatst antwoord op een vraag op Reddit over de voordelen voor de ranking van het opnemen van zoekwoorden in de domeinnaam. Mueller verklaarde dat er geen SEO voordeel ontstaan bij het hebben van zoekwoorden in de domeinnaam en gaf een lijst van redenen waarom op zoekwoorden gebaseerde domeinen niet moeten worden gebruikt.
Mueller noemt verschillende goede redenen waarom domeinen met zoekwoorden geen ranking boost opleveren en waarom het kiezen van zulke namen averechts kan werken. Er zijn echter bepaalde (niet-SEO) redenen waarom zoekwoorden in domeinen nog steeds een goede optie kunnen zijn.
1. Zoekwoorden in de domeinnaam
Sommige SEOâs adviseren om een zoekwoord in de domeinnaam te gebruiken voor een aantal verschillende redenen. Sommige mensen geloven dat als iemand een verbinding maakt met je website met alleen de URL, het zoekwoord zal werken als ankertekst en invloed zal hebben op de Google rankings.
John Mueller heeft echter al een keer uitgelegd dat Google het verschil tussen een kale URL en een ankertekst herkent en dat Google de zoekwoorden niet gebruikt in een kale URL. Anderen beweren dat het gebruik van trefwoorden in de domeinnaam de SEO verbetert omdat trefwoorden Google helpen te achterhalen waar de site over gaat. Mullers laatste Reddit reactie weerlegt echter dit idee.
Er was wel een tijd waarin Google exact overeenkomende domeinnamen met betreffende zoekwoordcombinaties hoog rankte, inclusief geparkeerde domeinnamen. Maar het effect hiervan is jaren geleden al drastisch teruggedrongen om de impact van zoekwoorden in de domeinnaam te verminderen. Er kunnen echter alsnog een aantal goede niet-SEO redenen zijn om te kiezen voor een domein op basis van een zoekwoord.
2. Hoe zou Google een op zoekwoorden gebaseerde domeinnaam ranken?
Een Reddit gebruiker die zichzelf Saberthoothedhedgehog noemt vroeg onlangs op Reddit hoe Google verschillende op zoekwoord gebaseerde domeinnamen zou ranken in de SERPâs.
âHoe zou Google de volgende domeinen rangschikken: web-design.com, web.design, web-design.net?â
Saberthoothedhedgehog
Googleâs John Mueller reageerde op deze vraag en deelde zijn kennis over hoe Google omgaat met zoekwoorden in domeinnamen.
âGeen verschil. Ook geen verschil wanneer je sabertoothedhedgehog.com gebruiktâ
John Mueller
3. Kies een domeinnaam voor de lange termijn
Mueller legt uit dat het een goed idee kan zijn om een domein te kiezen die bestand is tegen een verschuiving van de bedrijfsfocus. Amazon is hier een fantastisch voorbeeld van. Omdat de domeinnaam niet specifiek voor boeken was, kon Amazon van enkel het verkopen van boeken overgaan naar de verkoop van praktisch alles.
Veel van de eerst opkomende SEO bedrijven zijn ooit begonnen als webdesign bedrijven. Zij moesten hun domeinnaam dus gegarandeerd aanpassen toen ze uiteindelijk van web creatie overgingen naar Search Engine Optimization.
Een ander voorbeeld is hoe bepaalde trends in de loop der tijd veranderen. Wat vroeger heel populair was kan nu een paar jaar later ervaren worden als clichĂ©. Bijvoorbeeld: Het toevoegen van de term âmediaâ aan het einde van de naam van een SEO-bedrijf. Kies dus een domeinnaam die bestand is tegen veranderingen in het bedrijfsmodel Ă©n tegen veranderende trends, adviseert John Mueller.
Het vervolg van Muellers antwoord:
âKies een domeinnaam waar je op kan bouwen voor de lange termijn.
Misschien doe je nu aan webdesign, maar wat ga je doen over 5, 10 of misschien zelfs 15 jaar?
Kies iets waarmee je kunt groeien, of ga voor een domeinnaam die meer dient als merk welke je kunt uitbouwen & waarmee mensen je direct kunnen vinden (dat zou mijn aanbeveling zijn).â
John Mueller
4. Maak je bedrijf toekomstbestendig
Vervolgens legt Mueller uit dat het een enorm gedoe kan zijn voor bedrijven om hun domeinnaam te veranderen of om hun website te herstructureren als gevolg van het veranderen van het bedrijfsmodel. Sommige websites beginnen met het focussen op Ă©Ă©n bepaald onderwerp en dat is natuurlijk prima, maar het is altijd een goed idee om je bedrijf en je website de ruimte te geven om te groeien, in welke richting dan ook.
Stel, Je hebt een bedrijf die als primaire focus heeft om TV programmaâs te beoordelen middels een website. Televisie wordt echter ieder jaar minder populair dus je moet de focus van je bedrijf aanpassen naar iets wat actueel is. Je besluit om in plaats van televisie programmaâs, Virtual Reality gaming headsets te beoordelen. Dit kan in de praktijk een hoop extra moeilijkheden veroorzaken wanneer je TV en/of programma in je domeinnaam hebt staan.
âAparte sites maken voor sub-business-modellen is een heel gedoe, sites samenvoegen is een nog groter gedoe, domeinen verhuizen? Een gedoe!
Al deze dingen kosten veel tijd, geld, en meer. Ga voor iets wat je langer wilt houden, wat je de ruimte geeft voor in de toekomst om elke kant op te gaan die je wilt.â
John Mueller
5. Domeinnamen gebaseerd op zoekwoorden bieden geen SEO voordeel
Muellers volgende stap was om uit te leggen dat het gebruik van zoekwoorden in domeinnamen helemaal geen SEO voordeel oplevert. Een website met als domeinnaam âvishengels-kopen.nlâ met een SEO-technisch slechte invulling van de content, zal lager ranken dan een website met als domeinnaam âbest-products.nlâ die de content omtrent de zoekwoordcombinatie wel goed optimaliseert.
âHet hebben van zoekwoorden in de domeinnaam heeft geen geheim (of bekend) SEO voordeel.
(En voor degenen die zeggen: âMaar er zijn toch genoeg domeinen met trefwoorden in de naam die goed ranken in Google?â â tuurlijk, je kunt zeker hoog ranken met een domeinnaam die zoekwoorden bevat.)
Het punt is echter dat er geen causaal verband is tussen het hebben van zoekwoorden in je domeinnaam en het hoog scoren in Google. Het gaat om vele andere zaken zoals bijvoorbeeld de content.â
John Mueller
6. Kan een domeinnaam met zoekwoorden toch de moeite waard zijn?
Kortgezegd: Dat kan zeker! Maar om andere redenen dan het optimaliseren van je SEO. Uit onze ervaring kan het hebben van zoekwoorden in je domeinnaam helpen bij het verhogen van je conversies. Het hebben van zoekwoorden in je domeinnaam kan het signaal geven aan een potentiële bezoeker dat jouw website is waar zij naar opzoek zijn, het straalt autoriteit uit.
Om het nog maar een keer te benoemen heeft het geen invloed op je positie in de Google SERPâs, maar het kan net die doorslaggevende factor zijn voor iemand om op jouw site te klikken, in plaats van op die van je concurrent.
7. Dus, moet ik wel of geen gebruik maken van zoekwoorden?
Om het nog even samen te vatten benadrukt John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, de volgende punten:
- Je behaalt geen SEO voordeel door keywords in je domeinnaam te gebruiken
- Domeinnamen gebaseerd op zoekwoorden kunnen je bedrijfsgroei limiteren
- Omschakelen naar een nieuw domein resulteert vaak in een hoop extra gedoe
- Dus, kies een domeinnaam die ruimte vrijlaat om te groeien en niet afhankelijk is van trends
Echter kan het gebruik van zoekwoorden binnen de domeinnaam in sommige gevallen toch zeker de moeite waard zijn. Het kan namelijk zorgen voor een toename in conversies en het kan bijdragen aan de autoriteit van jouw website en merk. De kern van deze blog is dat hier een weloverwogen keuze in moet worden gemaakt. Is het gebruik van zoekwoorden echt noodzakelijk om het âbrandingâ aspect van de domeinnaam te versterken? Wees specifiek als blijkt dat dat nodig is, maar laat altijd genoeg ruimte over voor potentiĂ«le groei.
Lees de hele Reddit dicussie hier: How would Google rank the following domains: web-design.com, web.design, web-design.net? Assume people google âweb designâ.
Lees hier John Muellers antwoord