Inbound link

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Inbound link, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een inbound link is de hyperlink op een andere website welke naar je eigen website verwijst. Des te relevanter de inbound link is, des te meer waarde deze krijgt bij zoekmachines. Het krijgen van kwalitatieve inbound links in belangrijker dan kwantitatieve links.

Wat is een inbound link?

Een inbound link is dus een link op een andere website naar je eigen website. Daarbij zijn meerdere factoren belangrijk. Ten eerste de pagina waar deze vandaan komt. Des te relevanter deze is, des te belangrijker de link is. Verkoop je bijvoorbeeld fietsonderdelen? Dan zijn links vanaf de websites van fietsenmakers interessant. Dit omdat het thema gerelateerd is aan je eigen website.

Daarnaast is de tekst welke klikbaar is belangrijk. Dit heet ook wel de ‘anchortekst‘. Linkt de andere website naar een specifieke pagina op jouw website? Dan moet het klikbare woord relevant zijn. Vaak zien we dat de woorden ‘klik hier’ klikbaar zijn. Dit is niet relevant. Een relevante link tekst zou bijvoorbeeld ‘fietsenframes’ zijn, waarbij de link uitkomt op jouw pagina over fietsenframes.

De allerbelangrijkste inbound links zijn links vanaf websites met een hoge autoriteit. De leverancier van fietsonderdelen wil bijvoorbeeld links krijgen vanaf een website welke een hoge autoriteit heeft. Niet alleen de website zelf, maar ook als organisatie. Bijvoorbeeld van grote merken zoals Gazelle.

Waarom is een inbound link belangrijk?

Inbound links geven zoekmachines een hoop informatie. Websites met veel inbound links vanaf andere websites worden door zoekmachines gezien als betrouwbaar. Door veel relevante inbound links te krijgen, bouw je als website zelf autoriteit op. Des te groter de autoriteit van je website, des te hoger deze zal staan binnen de zoekresultaten van de zoekmachines (zoals Google).

Hoe kom je aan relevante inbound links?

De beste manier is om zelf contact op te nemen met bedrijven en organisaties in jouw branche welke een grote autoriteit hebben. Bedenk waarom zij een link zouden kunnen plaatsen naar jouw website. Schrijf bijvoorbeeld een blog voor deze websites of werk mee aan bepaalde online publicaties of onderzoeken.