Instagram is een social media platform waarbij je foto’s en video’s kunt delen met je volgers (vrienden en familie). Het is opgericht door Facebook, maar het staat er wel los van. Instagram is geen hype meer, maar nog steeds erg populair bij onder andere alle smartphone gebruikers. Als je een foto of video wilt plaatsen kun je deze eerst bewerken, met bijvoorbeeld verschillende filters. Zodra je de foto of video hebt geplaatst kunnen je volgers je post liken of ze kunnen reageren wat ze ervan vinden.
Wat kun je op Instagram?
Zoals net benoemd kun je foto’s en video’s delen, maar dit is niet het enige wat je kunt doen in de app. Je kunt ‘stories’ plaasten die mensen 24 uur lang kunnen bekijken op hun tijdlijn en jouw profiel. Daarnaast kun je livestreamen, een bedrijfsaccount opzetten, foto’s en video’s opslaan, Reels maken en delen, shoppen binnen Instagram shopping en Direct Messages (DM’s/ persoonlijke berichten)) versturen naar elkaar.
Instagram biedt de mogelijkheid om je online te profileren als bedrijf. Hierbij vergaren zij inzichten over de doelgroep van jouw bedrijf en hoe zij omgaan met je profiel. Daarnaast kun je als bedrijf producten plaats binnen Instagram shopping om een groter bereik te creëren.
Het maakt het ook mogelijk voor gebruikers of klanten van een bedrijf om laagdrempelig contact op te zoeken. Dit werkt goed voor je bedrijf en de interactie met klanten. Ook is er altijd de optie tot social media marketing (SMM).