Heb je wel eens dat je een website bezoekt en dat er wel eens een bericht of venster in je beeld verschijnt? Ja? Nou dit noemen we een pop-up. Het is een online advertentie die op de voorgrond van een website verschijnt. De pop-up springt eruit ten opzichte van de originele content.
Wat is een pop-up?
Een pop-up is dus een bericht of melding dat in je scherm verschijnt. Zo’n bericht verschijnt zonder dat er een echte actie nodig is geweest. Je hoeft dus nergens op te klikken, de pop-up verschijnt simpelweg. Om de pop-up te sluiten is vaak wel een actie nodig.
Pop-ups komen in verschillende soorten en maten, een veel voorkomende pop-up is een registratie voor de nieuwsbrief. Daarbij krijgt de bezoeker van de website een melding of ze lid willen worden van de maandelijkse nieuwsbrief. Een cookiemelding kan ook via een pop-up venster verschijnen.
Waarom wel of niet?
Pop-ups kunnen nou eenmaal tot frustratie leiden. Bezoekers van de website krijgen ongevraagd een melding over iets waar ze niet op zitten te wachten. De algemene gebruikerservaring daalt hierdoor enorm en potentiële klanten zijn direct geërgerd. Toch kan een pop-up wel degelijk succes bieden. Hedendaags loopt een websitebezoeker tegen tig banner advertenties aan. Doordat bezoekers zo ontzettend veel banners zien, worden ze eigenlijk immuun voor dit soort marketing. Zij kijken langs de advertentie en het hele nut van de advertentie valt in het niet. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker naar de advertentie kijkt, is de pop-up gecreëerd.