Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep je website bezoeken? Er zijn veel bedrijven, met een gebrek aan SEO basiskennis, die niet op de eerste pagina van de zoekresultaten te vinden zijn, zelfs niet met de belangrijkste zoekwoorden. Deze lage ranking zorgt voor een lager bezoekersaantal en en dus minder potentiële klanten.
Een bedrijf zonder een goede website is dan ook niet meer van deze tijd. Om goed gevonden te worden in bijvoorbeeld Google, is SEO dé oplossing. Met deze 7 vragen en antwoorden kun jij direct aan de slag met de SEO van jouw bedrijf, om zowel op te vallen en gevonden te worden in Google.
1. Wat houdt SEO in?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie.
Maar wat het precies inhoudt weet niet iedereen. Zeker als je geen online marketeer bent, zullen de vaktermen je vaak onduidelijk zijn.
Het gaat er bij SEO om dat zoekmachines, zoals Google, de website van jouw bedrijf goed kunnen lezen, vinden en op waarde kunnen schatten. SEO is dan ook geen gemakkelijke oplossing voor de vindbaarheid van je bedrijf.
om de SEO succesvol uit te voeren, dienen er verschillende onderdelen goed toegepast te worden op de website:
Website content
Duidelijke en relevante content op jouw website is van groot belang, als het om de vindbaarheid van jouw website gaat. Regelmatig relevante teksten, afbeeldingen en video’s plaatsen is dan ook erg belangrijk voor de vindbaarheid. Heb je dit niet? Dan kunnen zoekmachines en potentiële klanten jouw website niet vinden.
Technische kant van SEO
De technische kant van SEO is in feite het verbeteren van de technische aspecten van een website om de ranking van jouw belangrijkste pagina’s in de zoekmachines te verhogen. Denk hierbij aan de laadtijd van de website, zowel mobiel als desktop en een gemakkelijke opbouw van jouw website (logische structuur).
Linkbuilding
Bij linkbuilding, oftewel off-site SEO, gaat het om dat externe links die naar jouw website linken, ook wel backlinks genoemd. Deze kunnen ervoor zorgen dat jouw website sneller en vaker gevonden kan worden, zowel door de zoekmachine als door potentiële klanten.
SEO is een geleidelijk en intensief proces. Hierbij komt het continu monitoren en meten van de website kijken. Om zo goed gevonden te kunnen worden en je concurrenten voor de te zijn.
Toelichting
2. Zijn zoekwoorden noodzakelijk in teksten?
Zoekwoorden zijn erg belangrijk in teksten om gevonden te kunnen worden door Google. De tekst dient echter geschreven te worden voor bezoekers uit jouw doelgroep en niet voor Google. Wel heeft Google belangrijke zoekwoorden nodig om jouw website te vinden. Dit kan door gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden en zoektermen in de website content, die de website relevant en interessant maken voor bezoekers.
Om te achterhalen wat relevante zoektermen voor jouw website content zijn, dient er eerst een zoekwoordenonderzoek gedaan te worden. Hiermee kan er inzicht verkregen worden over het zoekgedrag van jouw doelgroep en potentiële bezoekers.
3. Hoeveel zoekwoorden moet je in een tekst verwerken?
Er is geen bewijs dat een bepaalde hoeveelheid zoekwoorden nodig zijn om gevonden te worden in Google. Er blijkt dan ook vaak dat een overmatig gebruik van zoektermen als hinderlijk ervaren wordt door de lezer en de tekst er niet beter op wordt.
Zo zegt Google ook dat dit overmatige gebruik van de zoektermen in strijd is met de richtlijnen van Google, als het om SEO gaat.
Het is dus verstandig om content te creëren die bijvoorbeeld bezoekers aanzetten tot het maken van een aankoop. Hierbij dienen de relevante zoektermen natuurlijk niet te ontbreken, want zonder die zoekwoorden wordt de pagina niet gevonden.
Dus maak geen overmatig gebruik van zoektermen, maar zet de bezoeker aan om een actie te ondernemen. Dit verhoogt en ranking in Google en wordt de content niet als hinderlijk ervaren.
4. Wat houdt duplicate content in?
Duplicate content staat voor dubbele content en houdt in dat er verschillende pagina’s zijn met precies dezelfde content. Dit kunnen de volgende pagina’s zijn:
- pagina’s op 2 verschillende websites (externe duplicate content)
- pagina’s op dezelfde website (interne duplicate content)
Google ziet deze duplicate content ook en geven dan ook aan dat dit niet toegestaan is binnen de Google SEO richtlijnen. Dit zorgt er dan ook voor dat de pagina met duplicate content in de Google ranking daalt.
5. Wat is het belang van meta descriptions en meta titels?
Vooral meta-titels zijn erg belangrijk, als het om SEO gaat. Dit komt doordat Google deze titels opneemt in de SEO ranking. In tegenstelling tot de meta-descriptions die niet door Google meegenomen worden in de SEO ranking. Wel kunnen de meta-descriptions dienen als korte samenvattingen of conclusies van een pagina, wat voor de bezoeker relevant en informatief kan zijn.
Per pagina is het mogelijk om een meta-description en meta-titel toe te voegen met gebruik van een SEO plug-in zoals Yoast SEO en SEO Squirrly. Vul je dit niet goed in, wordt dit door Google zelf in of aangevuld om de meta-descriptions nog relevanter te maken voor de bepaalde zoekopdracht.
De meta-titel en meta-description is dan ook een call-to-action voor jouw website, dus het is belangrijk dat deze opvalt ten opzichte van je concurrenten. Er moet rekening gehouden worden met het ‘simpele’ lezen van mensen, wat inhoudt dat zij niet de gehele titel en description zullen lezen.
Mensen hebben dan ook verschillende intenties tijdens het zoeken, zoals:
- Het zoeken naar een antwoord
- Het zoeken naar informatie
- Zoeken om iets te bereiken (iets kopen)
Zorg er dus voor dat de meta-description niet te lang of te kort is ingevuld, zodat de gehele zin te zien is in de zoekresultaten.
Om te achterhalen of jouw website gebruik maakt van de juiste meta-descriptions, typ dan in Google: site:jedomein.nl, dit geeft alle de zoekresultaten van jouw website weer.
6. Hoeveel woorden voor een optimale tekst of blog?
Voor een optimale tekst of blog is niet één hoeveelheid woorden juist. De meningen zijn dan ook verdeeld. De één zegt: ‘hoe langer, hoe beter’ en de ander zegt dat de lengte niet uitmaakt als de tekst maar kort en krachtig is.
Voor Google is er dan ook niet een bepaalde hoeveelheid woorden voor een tekst nodig om een hogere ranking te behalen. Echter dient Google wel een duidelijke tekst te hebben om de pagina te kunnen vinden. De hoeveelheid maakt dan ook niet uit, als het maar duidelijke en relevante content is voor de bezoeker.
Naast de relevantie van de content dient de content ook gemakkelijk te lezen en te scannen zijn. Denk hierbij aan opsommingen, tussenkoppen, duidelijke titels en eventueel afbeeldingen in de tekst. Dit maakt de tekst overzichtelijker voor de lezer en is een stuk belangrijker dan de hoeveelheid woorden.
7. Is het posten van blogs belangrijk voor SEO?
Het regelmatig posten van relevante blogs is heel belangrijk als het om SEO gaat. Het posten van blogs trekt meer bezoekers en is het mogelijk dat deze blogs ook jarenlang relevant blijven voor jouw website en Google.
Naast het posten van blogs op je eigen website is het ook mogelijk om met andere websites blogs ui te wisselen. Met deze gastblogs refereer je naar elkaars website, waardoor het aantal backlinks stijgt. Hierdoor zal de ranking van je website toenemen.
Ook kun je in blogs laten zien aan Google en bezoekers dat jij een expert bent in jouw branche. Dit bouwt autoriteit op en kan voor een hogere ranking in Google zorgen.
Conclusie
Het succesvol uitvoeren van SEO kan jouw website een hogere ranking in zoekmachines als Google opleveren. Dit gaat echter veel tijd kosten. Je dient als bedrijf continu relevante content te plaatsen. Dit kan gedaan worden door:
- Het schrijven van blogs
- De website technisch te optimaliseren
- Zoektermen in de teksten en blogs plaatsen
- Linkbuilding
- Plaatsen van relevante en originele content
- Juiste meta-titels en descriptions toepassen
Heb je verder nog vragen over SEO en wat het voor jouw website kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je meer weten over SEO om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO – zoekmachine optimalisatie – en SEA – zoekmachine adverteren.