Post je wel eens op social media? Wanneer je als bedrijf post op social media of een blog plaatst, heb je vast eens van een content kalender gehoord. Een contentkalender is hartstikke handig omdat het je een overzicht biedt van wat wanneer geplaatst moet worden.
1. Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van een periode waarin je vermeldt wat en wanneer je wilt gaan posten. Door gebruik te maken van deze kalender kun je niet vergeten wanneer je een blog online moet zetten, een nieuwsbrief e-mail moet versturen of een social media post moet plaatsen. Veel bedrijven maken hiervan gebruik omdat het overzichtelijk is en makkelijk maakt om vooruit te plannen.
2. De voordelen van een contentkalender
Een contentkalender is een uitgestippelde route waarin je aangeeft wanneer je wat moet plaatsen. Als je het dan een tijd drukker hebt, hoeft de content hier niet onder te lijden. Met een contentkalender zet je namelijk alle content van tevoren klaar. Dit scheelt op de lange termijn ook veel tijd.
Ook helpt een contentkalender om consistent te zijn. Het geeft je een goed beeld van het totaalplaatje. Overigens wekt een consistente stijl vertrouwen op bij de klant.
3. De nadelen van een contentkalender maken
Ten eerste neemt het maken van een contentkalender veel tijd in beslag. Vaak heb je “betere” dingen te doen in plaats van het maken van een contentkalender.
Daarnaast is een contentkalender ook veel werk om te maken. Zo moet je eerst bepalen wat voor content je wilt plaatsen en op welke datum je dit online zet. Maar ook het maken van plaatjes en/of video’s kost veel tijd. Het uitschrijven van captions, blogartikelen en het zoeken naar beeldmateriaal duurt vaak langer dan verwacht.
Tenslotte speelt een contentkalender minder in op de actualiteit. Omdat je soms al maanden van tevoren je onderwerpen vast legt, is het moeilijk om van tevoren te voorspellen wat relevant is op het moment van posten. Zo is het niet verstandig om een post over mooi weer te plaatsen terwijl het regent.
4. Waar moet je op letten?
Zorg dat je bij het maken van een contentkalender eerst de datum zichtbaar maakt (maand, week of dag). Zo heb je alvast een overzicht van wat wanneer geplaatst moet worden. Vervolgens zet je het onderwerp bij de datum waar je over wilt gaan posten. Het is ook handig het type content erbij te zetten zoals foto, video, blog etc. voor meer overzicht.
Kies iemand binnen het bedrijf die jouw contentkalender kan controleren en goedkeuren zodat je er zeker van bent dat alle content goed is en je niks over het hoofd hebt gezien.
5. Hoe ga ik aan de slag?
Om te beginnen maak je een analyse van het huidige jaar. Via Google Analytics kun je zien welke pagina’s het meeste worden bekeken. Op basis hiervan kun je bepalen welke content het meest relevant is om te plaatsen. Als een eerder onderwerp op jouw site goed is bekeken kun je deze content laten terugkomen, omdat je weet dat dit relevant is voor de bezoeker.
Wanneer je de analyse hebt gedaan, bepaal je hoe je jouw doelgroep wilt bereiken. Maak hierbij ook gebruik van social media om in te zien of ze je volgen en hoe groot je bereik is als bedrijf. Met Google Analytics kan je niet alleen het geslacht, maar ook de leeftijd en interesses van jouw bezoekers zien. Wanneer je weet wie naar jouw content kijkt, kun je op basis hiervan bepalen welke content relevant is om te plaatsen.
Wees niet bang om af en toe je planning te verschuiven als je wilt inspelen op de actualiteit. Vaak kun je een post verschuiven naar een later moment. Het is ook verstandig om af en toe een gat in te plannen in je planning, dit geeft je de ruimte om in te spelen op relevante onderwerpen of om juist een post naartoe te verplaatsen.
Tot slot is het leuk om feestdagen in te plannen voor unieke marketing kansen. Zo kun je verschillende thema’s bepalen en jouw content hierop aan passen.