Een van de meest gestelde vragen die wij krijgen op het gebied van SEO is “wat zijn nou precies de kosten van SEO?” Om eerlijk te zijn is dat soms een knap lastige vraag om zo even te beantwoorden.
Er zijn namelijk vele verschillende variabelen die iedere SEO strategie net weer even anders kunnen maken. Sommige zijn voor de hand liggend, andere wat minder. Bij SEO werkt het echt op een “You Get What You Pay For” soort manier. Wat SEO dus voor jou precies gaat kosten kunnen we niet zeggen. Wat we wel kunnen is jou wegwijs maken in de verschillende soorten SEO kosten.
Als het aankomt op Search Engine Optimization (SEO) heb je als ondernemer namelijk een aantal duidelijke kosten die je moet maken, maar er zijn ook een aantal kosten die niet zo voor hand liggend zijn. In deze blog leggen we je alles uit over de verschillende soorten kosten van SEO en hoe deze jouw Return on Investment (ROI) kunnen beïnvloeden.
1. De twee grootste en duidelijkste soorten SEO kosten
Laten we bij de duidelijke kosten beginnen. De twee factoren die de grootste aanspraak maken op jouw SEO budget zijn… Mensen en software. De één neemt een heel team van SEO specialisten in dienst. Andere kiezen ervoor hun SEO werkzaamheden uit te besteden aan een online marketing bureau (Zoals wij 😃). De mensen die voor jou aan de slag gaan zullen ongetwijfeld jouw grootste bron van SEO kosten zijn. Daarop volgen hoogst waarschijnlijk je kosten voor SEO software en tools.
Laten we de twee eens verder onder de loep nemen.
1.1 SEO specialisten
Eén of meer specialist(en) in dienst nemen om jouw SEO te managen. Een samenwerking aangaan met een SEO bureau om de werkzaamheden uit te besteden. Beide hebben zeker hun voor- en nadelen. We zullen hierover niet te veel in detail treden. dat is weer een leuk onderwerp voor een andere blog. Als je maar onthoudt dat het ook hierbij neer komt op “You Get What You Pay For” Ongeacht waar je dus voor kiest.
Hoe meer kennis en ervaring een persoon of SEO team heeft, des te meer het gaat kosten. Hoewel dit een voor de hand liggende verklaring lijkt, wordt het betalen voor iemands expertise nog vaak ondergewaardeerd en over het hoofd gezien. Goedkoop is ten slotte goedkoop, zou je zeggen…
Bij SEO komt echter veel strategie kijken. Er bestaat geen “one size fits all” formule die websites op magische wijze beter kan laten scoren. Logisch, want als die wel bestond hadden we allemaal al op plaats één gestaan. Het SEO landschap veranderd ook nog eens voortdurend. Strategieën die er 10 jaar geleden voor zorgden dat onze klanten op nummer 1 stonden zijn vandaag de dag niet meer relevant. Een SEO specialist of online marketing bureau moet zijn strategie dus voortdurend aanpassen en bijsturen om rekening te houden met allerlei veranderingen en nieuwe uitdagingen. Je moet je dus afvragen of je daar wel op wilt besparen.
Zo kan Google bijvoorbeeld morgen haar algoritme zodanig aanpassen dat websites die alleen maar “je” en “jouw” gebruiken in hun communicatie een forse rankingstraf krijgen. Misschien keldert jouw website dan wel naar de 10e resultaten pagina… Die van ons hoogst waarschijnlijk zeker. Gelukkig hebben wij dit zo weer opgelost, maar hoe zit dit voor jou?
1.2 SEO software
De tweede grootste SEO kostenpost bestaat waarschijnlijk uit de SEO software en SEO tools die nodig zijn om de SEO werkzaamheden uit te voeren. Er is geen tekort aan SEO tools beschikbaar, zowel gratis als betaald. Ze brengen zichzelf allemaal op dezelfde manier op de markt en beweren optimalisatie eenvoudiger te maken. Maar nogmaals, “You Get What You Pay For”
Gratis tools zijn geweldig voor een MKB dat net zijn tenen dompelt in het optimaliseren van de website. Het nadeel is alleen dat deze vaak net niet genoeg informatie geven om écht goed te kunnen optimaliseren. Sterker nog, sommige zijn misschien niet eens bedoeld voor SEO. Een goed voorbeeld is de Google Ads zoekwoordplanner. Hoewel het een geweldige tool is voor betaalde zoekwoord rankings, is het niet bedoeld voor SEO. De zoekwoorden die voor PPC worden gebruikt, verschillen vaak van de zoekwoorden die gericht zijn op Search Engine Optimization.
Wat we daarnaast ook nog wel eens tegenkomen zijn bedrijven die veel geld uitgeven aan verschillende SEO software licenties, die eigenlijk allemaal precies dezelfde dingen doen. Let dus goed op of je niet verschillende type software gebruikt die eigenlijk hetzelfde doen. Gebruik je daarnaast nog veel gratis software en tools, maar wil je jouw SEO naar een hoger niveau tillen? Onthoud dan “You Get What You Pay For”
2. Andere – minder bekende – SEO kosten
Nu we de twee meest bekende soorten SEO kosten besproken hebben, kunnen we het gaan hebben over de SEO kosten die pas echt interessant zijn. Van de eerste twee was je waarschijnlijk al op de hoogte, maar heb je wel eens gedacht over: Content creatie? Of Gebruikers ervaring? Laten we een duik nemen in de soorten SEO kosten waar je misschien nog niet bij hebt stil gestaan.
2.1 IT en webontwikkeling
Het gebeurt bijna nooit dat een website foutloos bij een SEO bureau terecht komt. De eerste stap die meeste SEO professionals daarom zetten, is een technische audit van je website uitvoeren. Dit wordt als eerste gedaan, omdat het een verloren zaak is om de on-page en off-page SEO te verbeteren als de technische SEO nog niet in orde is.
Technische SEO fouten variëren in complexiteit; Daarom variëren de tijd, moeite en kosten om ze te repareren ook. Wat daar ook nog eens bij komt kijken is dat het oplossen van deze fouten een IT- of webontwikkelaar vereist. Dit verhoogt dus vaak de kosten (intern of extern) die je uiteindelijk moet betalen. Gelukkig hebben wij programmeur in ons team, voor wie het bouwen van websites altijd een leuke uitdaging is.
2.2 Contentcreatie
Waar je ook aan moet denken zijn de kosten die gemaakt worden voor het creëren van goede content. Het hebben van kwalitatief goede content is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Je moet tenslotte iets hebben om te kunnen optimaliseren, toch?
Als je content kwalitatief gezien niet goed is, krijg je minder organische verkeer en zal je dus ook lager ranken in de resultaten. Google en andere zoekmachines vinden het namelijk heel belangrijk dat ze hun gebruikers de meest actuele, betrouwbare en relevante content bieden. Om hoog te komen in Google is het dus belangrijk om content te produceren van hoge kwaliteit die goed aansluit op jouw expertise.
Wat het creëren van goede content precies kost is weer lastig te zeggen. Het hangt vooral af van de manier waarop je dit uitbesteed. Werk je samen met individuele tekst schrijvers en grafische designers? Besteed je het hele pakket uit aan een online marketing bureau? Of heb je een eigen content marketing team in dienst? Welke je ook kiest… Wederom: “You Get What You Pay For”
Ben je trouwens benieuwd geraakt naar hoe Google de kwaliteit van jouw content precies bepaald? Lees dan eens onze blog over het Google EAT Principe!
2.3 Visuele content
De meeste content creëer je zelf, maar voor sommige soorten content is het een stuk handiger om dit gewoon uit te besteden. Visuele content vinden wij hier een goed voorbeeld van. Dag in dag uit met een camera bij de hand opzoek gaan naar ‘het beste plaatje’ is een hoop gedoe. Het is een stuk makkelijker om de visual content uit te besteden.
Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om op zoek te gaan naar ‘gratis’ foto’s online, maar dit raden wij vrijwel altijd af. Die gratis foto kan namelijk toch zo auteursrechtelijk beschermd zijn. In dat geval moet je hem vrijwel altijd weer van je website af halen. Erger nog, misschien krijg je ook nog te maken met een advocaat die je verteld dat je een schadevergoeding moet betalen.
Daarom raden we je aan om gebruik te maken van een goede stockfoto service (Shutterstock of Istockphoto bijvoorbeeld). Of een professionele fotograaf inhuren om écht unieke content te creëren. Kosten die ook zeker onderdeel moeten zijn van jouw zoekmachine optimalisatie budget. Wederom, welke je ook kiest… “You Get What You Pay For”
2.4 Gebruikerservaring
Goede gebruikerservaring (UX) is zeker niet te missen binnen een goede SEO strategie. Een gebruiksvriendelijke website is namelijk niet alleen super prettig voor je bezoekers, maar draagt op sommige punten ook direct bij aan jouw ranking in de zoekmachines.
UX staat voor User Experience en betekend dus gebruikers ervaring. Het houdt in dat een website makkelijk te gebruiken is door bezoekers. De efficiëntie waarop de doelen van de website behaald worden, is ook onderdeel van de User Experience. Conversieoptimalisatie, goede Call-To-Actions, sitenavigatie, ze zorgen er allemaal voor dat jouw website nóg beter converteert.
Maar wist je dat zaken als de sitesnelheid, responsiveness voor mobiel gebruik en de digitale toegankelijkheid, niet alleen prettig zijn voor je bezoekers? Ze dragen namelijk ook direct bij aan je rankings in de zoekmachines. Google let goed op deze punten. Des te beter een website op deze scoort, hoe hoger die komt in de rankings.
Gebruikerservaring is dus niet iets waar je te licht over moet denken. Onthoud hierbij dus wederom: “You Get What You Pay For” Wij vinden onszelf overigens best goed in conversieoptimalisatie, dus zit je eraan te denken om dit uit te besteden aan een online marketing bureau? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. 😉
2.5 Lokale SEO
Wanneer je bedrijf lokaal opereert, is de lokale vindbaarheid erg belangrijk. Deze moet je dus ook optimaliseren. Gebruikerservaringen, communicatie en visuele content kan je namelijk per regio speciaal aanpassen. Op die manier is alle content van je website altijd goed afgestemd op jouw gewenste doelgroep(en). Hier kan je ook echt in investeren. Je kan bijvoorbeeld een lokale zoekadvertentiecampagne op Goole Maps opzetten. Zoek maar eens op “online marketing wormer” in Google Maps. Drie keer raden wie er bovenaan staan. 😉
3. Wat je kunt doen om onverwachte SEO kosten te voorkomen
Je weet nu dat er geen vast prijskaartje hangt aan iedere SEO strategie. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je tijdens het uitvoeren van je SEO werkzaamheden niet ineens tegen onvoorziene SEO kosten aanloopt?
Een oplossing kan zijn om een uitgebreide SEO Audit uit te voeren. Op die manier weet je vooraf gelijk waar de pijnpunten liggen. Daarna kan je zelf met een goede strategie aan de slag gaan en weet je dus waar je op moet letten. Het nadeel van een uitgebreide SEO Audit is dat het in verhouding veel geld kost en er eigenlijk nog niks wordt opgelost. Bij sommige bureaus kan een uitgebreide audit soms wel net zoveel kosten als 3 tot 4 maanden aan maandelijkse SEO optimalisatie.
Wat wij je sterk aan raden is om je zoekmachine optimalisatie onder te brengen bij een online marketing bureau met veel praktische ervaring en theoretische kennis. Je betaald dan in de meeste gevallen een vast bedrag per maand, dus geen onverwachte SEO kosten. Daarnaast kan jij je compleet focussen op je ‘core business’ terwijl het bureau de rest regelt.
Ben je door het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in een samenwerking met een online marketing bureau? Dan willen we je vragen om eens contact op te nemen met SEO vrienden. Het is geheel vrijblijvend. We denken graag met je mee om samen tot een maatwerk oplossing te komen voor jouw zoekmachine optimalisatie! 😄