Wanneer je een bedrijf hebt en een website laat bouwen om jouw producten of diensten te verkopen, dan wil je uiteraard dat je website goed gevonden wordt door potentiële klanten. Dit kun je zelf doen, maar waar begin je? En hoe doe je dit op een juiste manier? Veel ondernemers hebben geen tijd, interesse of kennis om SEO zelf op te pakken. In dat geval kan het interessant zijn om een SEO specialist in te schakelen.
1. Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist is een online marketeer die zich volledig heeft toegewijd aan het online goed vindbaar maken van websites en webshops in de zoekmachines. Er kom veel kijken bij het optimaliseren van een website. Een goede positionering heeft namelijk te maken met meer dan 200 factoren. Al deze factoren zijn onderverdeeld in drie groepen: content, autoriteit en techniek.
Een SEO specialist zorgt er niet alleen voor dat een website goede en relevante content bevat, maar ook dat de website technisch goed in elkaar zit en deze een goede autoriteit opbouwt. Een SEO specialist kijkt wat de online vragen van de klanten zijn en hoe jouw website daar antwoord op kan geven.
2. Wat doet een SEO specialist?
De belangrijkste bezigheid van een SEO specialist is natuurlijk het verbeteren van posities binnen de zoekmachines zoals Google. Dit kan hij/zij onder andere doen doormiddel van linkbuilding, het plaatsen van goede en relevante content en het technisch optimaliseren van de website. Daarnaast analyseert de SEO specialist het zoekgedrag van de bezoekers en maakt op basis hiervan een zoekwoordenonderzoek. Zo kijkt hij/zij welke zoekwoorden relevant zijn om te gebruiken en welke juist niet. Op basis van deze lijst zoekwoorden wordt de website geoptimaliseerd.
Ook houdt de SEO specialist zich bezig met het schrijven van kwalitatief goede content (dat dus is gebaseerd op een zoekwoordonderzoek) en het maken rapportages binnen onder andere Google Analytics. Verdere werkzaamheden van een SEO specialist zijn:
- Conversie optimalisatie (hoe zorg je ervoor dat bezoekers overgaan tot actie?)
- Optimaliseren van de gebruikersvriendelijkheid van een website
- Bepaalde acties van bezoekers inzichtelijk maken door doelen in te stellen (in bijvoorbeeld Google Analytics)
3. Waarom is SEO belangrijk?
Omdat Google regelmatig zijn algoritme vernieuwt, is het voor websitebouwers steeds moeilijker om websites direct te optimaliseren op gebied van SEO. Dit lijdt vaak tot verkeerde SEO basisinstellingen, wat zonde is voor de positionering van websites binnen zoekmachines. Een SEO specialist komt dus om de hoek kijken nadat een website gebouwd is.
Ook is goede SEO van belang om jouw geloofwaardigheid en offline autoriteit te vergroten. Wanneer een potentiële klant zoekt naar een product of dienst en op jouw website komt bovenaan de zoekresultaten te staan, dan wek je gelijk het vertrouwen van de gebruiker om jouw website te bezoeken. De ‘bovenste website’ zal immers vaak wel van een goed bedrijf zijn. Ook vergroot je de geloofwaardigheid van jouw website door goede content te plaatsen. Op de website bepaalt een bezoeker of deze overgaat tot een bepaalde actie (bellen, mailen, etc). Zorg ervoor dat de content goed is, zodat mensen zien dat jij écht een professional bent binnen jouw vakgebied.
Bloggen is daarbij een belangrijk onderdeel en een goede tool om jouw deskundigheid aan te tonen. Wanneer een potentiële klant op een website komt welke veel professionaliteit toont, zal deze eerder overgaan tot actie dan wanneer hij of zij een website bezoekt met weinig inhoud.
Al met al helpt en SEO specialist om je website vindbaar te maken binnen zoekmachines én zorgt hij of zij ervoor dat potentiële klanten overgaan tot actie wanneer deze jouw website bezoekt.
4. Redenen om een SEO specialist in te schakelen
Voor de volgende redenen is het handig om een SEO specialist in te schakelen:
- Een SEO specialist kan jouw website optimaliseren, zodat jouw website hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines komt
- Een goede SEO specialist zal altijd black-hat technieken vermijden
- Door een SEO specialist in te schakelen houd je als ondernemer meer tijd over om daadwerkelijk te ondernemen
- Een goede SEO specialist is altijd op de hoogte van de laatste updates bij zoekmachines op gebied van algoritmes
Een SEO specialist helpt niet alleen je website hoger te laten plaatsen binnen de zoekmachines, maar ook met een goede websitestructuur en relevante content. Wanneer je een bedrijf hebt en een website opzet om jouw producten of diensten te verkopen, dan wil je dat jouw website goed gevonden kan worden door (potentiële) klanten. Hiervoor kun je een SEO specialist inschakelen.
Nog niet overtuigd? Lees hier 12 redenen waarom je een SEO specialist in moet schakelen!