Linkbuilding kan gezien worden als het bouwen van een netwerk. Je zorgt ervoor dat je met je website heel veel verschillende verwijzingen krijgt van interne en externe websites. Het doel van linkbuilding is om hoger in de ranking te komen. Linkbuilding wordt daarmee ook gezien als een van de zwaarstwegende factoren binnen SEO.
Interne en externe links
Bij linkbuilding wil je eigenlijk zoveel mogelijk verwijzingen naar jouw website krijgen. Dit kan extern zijn, maar ook intern. Extern houdt in dat je vanuit ‘buiten’ een verwijzing naar je website hebt vergaard. Intern houdt in dat je op je eigen website naar jezelf hebt verwezen. Een voorbeeld van een interne verwijzing vind je ook op deze pagina. Kan jij deze vinden?
Voorbeelden linksbuilding
Wat linkbuilding zo bijzonder maakt is dat je een netwerk aan het bouwen bent. Door linkbuilding creëer je als het ware een soort spinnenweb. Voorbeelden van manieren om aan linkbuilding te doen luiden als volgt:
Hoe kun je linkbuilding goed inzetten?
Nu we hebben duidelijk gemaakt waarom linkbuilding zo belangrijk is, is het goed om vast te stellen hoe je het goed kan toepassen. Bovenstaand worden voorbeelden gegeven van linkbuilding. Dit zijn goede manieren om aan linkbuilding te doen.
Verder is het belangrijk dat je aanwezig en actief bent met je website. Een grote website met actueel en relevante webpagina’s zullen meer links verwijzen dan kleinere en non-actieve websites. Zorg er dus voor dat je up-to-date blijft en zorg voor hernieuwde content die het linken waard is!