De Search Engine Results page voor zoekmachines, ook wel SERP, is de pagina die je ziet nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd in Google, Yahoo, Bing of een andere zoekmachine. Er zijn verschillende soorten Search Engine Results Page. Zo zijn er informatieve en conversie gerichte zoekresultaten. De SERP kan beïnvloedt worden door websites die met elkaar concurreren.
Zoekresultaten
De SERP is eigenlijk een andere benaming voor de zoekresultaten. Zoekresultaten kunnen verschillende resultaten bevatten, zo zijn er bijvoorbeeld advertenties. De advertenties noemen we zoekmachine adverteren (SEA). De organische zoekresultaten vinden plaats middels zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ook zijn er overige opties, zoals Google Shopping of afbeeldingen. Bij het zoeken naar een bedrijf krijg je binnen Google het volgende te zien:
Zoekmachineoptimalisatie
De organische zoekresultaten verschijnen onder de betaalde zoekresultaten. Veel websites doen hun best om hun website te optimaliseren, zodat deze bovenaan de zoekmachine komt. Dit proces noemen we zoekmachineoptimalisatie, ook wel bekend als SEO. Er zijn diverse technieken om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Het komt allemaal echter neer op de drie pilaren van SEO. Deze zijn content, autoriteit en techniek. Het organisch hoger komen in de zoekmachine is goed voor de vindbaarheid van de website.
Zoekmachine adverteren
Het optimaliseren van je website voor de zoekmachine kost veel tijd. Soms wel iets té veel tijd. Om direct resultaat te zien binnen zoekmachines, kan je ervoor kiezen om te adverteren via de zoekmachine. In tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie (SEO), kost dit geld. Er wordt via Google gewerkt met het programma Google Ads. Bedrijven betalen per click. Dit noemen we de CPC.