Ooit een brochure, nieuwsbrief of productlijst per mail ontvangen of verstuurd? Dan heb je ooit wel eens te maken gehad met e-mailmarketing. E-mailmarketing omvat alle marketinguitingen die per mail worden verstuurd en is een vorm van direct marketing. Ondanks de opkomst van social media is e-mailmarketing nog steeds een goed presterende marketingtechniek. Deze marketingtechniek wordt al jaren door menig marketeer ingezet en kan ook jouw bedrijf ten goede doen. Lees verder over de voordelen en e-mailmarketing tips!
E-mailmarketing omvat alle marketinguitingen die per mail verstuurd worden.
SEO vriendentip
1. De voordelen
E-mailmarketing is een manier om een grote doelgroep op een persoonlijke manier te bereiken. Via deze weg bouw je een relatie met de klant op. Mensen die niet zitten te wachten op het ontvangen van jouw nieuwsbrief kunnen zich makkelijk uitschrijven, zo weet je goed welke mensen niet geïnteresseerd zijn. Ook mensen die geabonneerd zijn, maar niet de mail lezen, kunnen van waarde zijn. Elke keer dat jij een mail verstuurd, wordt de klant herinnerd aan jouw bestaan. Op deze manier bouw je dus een zekere naamsbekendheid op.
Verder kan een maillijst ingezet worden voor het promoten van producten. Een goed voorbeeld is die van hotels. Een stelletje heeft een weekendje weg geboekt, vervolgens krijgen zij een aantal mailtjes over bepaalde bezienswaardigheden en opties voor in de kamer. Het bedrijf kan niet alleen haar eigen producten of attributen promoten via deze weg, maar ook die van andere.
Let op: e-mailmarketing wordt vaak gezien als e-mail spam, voeg waarde toe aan de e-mails.
SEO vriendentip
2. E-mailmarketingtips
2.1 Creëer een band
Waarom zou iemand mijn e-mail openen en lezen? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Bedrijven kunnen leuk hun producten promoten in een e-mail, maar als niemand deze leest, hebben ze er alsnog weinig aan. Om een goede band te creëren is het belangrijk om waarde toe te voegen aan je e-mails. Waarde kan toegevoegd worden door de e-mails persoonlijk te maken, door nuttige informatie te sturen (YouTube filmpje, interessant artikel, blog etc.) en door de e-mail aantrekkelijk te maken. ‘Nieuwsbrief 1’ is geen aantrekkelijke titel voor een nieuwsbrief, wees creatief hierin.
2.2 Gebruik goede e-mailmarketing programma’s
Goede software vormt de basis voor een gemoedelijk e-mailmarketing proces. Zoals we eerder aangaven is het belangrijk om een e-mail persoonlijk te maken. Zonder een goed e-mailmarketing programma moet je handmatig iedereen een persoonlijk mailtje sturen, dit kost tijd. Om ervoor te zorgen dat dit proces versoepeld wordt, en niet iedereen handmatig gemaild hoeft te worden, is een goed programma belangrijk. Op de markt zijn veel e-mailmarketing software systemen vinden. Grote namen zijn: Moosend, MailBlue en MailChimp.
2.3 Autoresponder
Ook als je nieuwe mensen (leads) op je maillijst wil krijgen is een goed systeem van belang, in dit geval de autoresponder. Ook de autoresponder zorgt voor automatisering van bepaalde processen, zodat deze niet handmatig gedaan hoeft te worden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zich in- of uitschrijft, dit proces kan automatisch gemaakt worden. Ook is het wettelijk verplicht om mensen een bevestiging te sturen. Zie dit als een soort welkomsmail.
2.4 Segmenteren
Niet iedereen uit je doelgroep en maillijst heeft dezelfde interesses. Het segmenteren van je maillijst is een goede manier om de beste resultaten te behalen. Maak onderscheid op basis van interesses, weet waarin lezers geïnteresseerd zijn en wat ze willen lezen.
2.5 Testen
Om erachter te komen wat het beste werkt, zul je moeten gaan testen. Een voorbeeld van een test is een A/B test, waarbij de resultaten van 2 varianten met elkaar vergeleken wordt. Jij als bedrijf groeit, de lezer groeit en de maillijst groeit ook. Testen is de manier om erachter te komen wat werkt en niet. Wees niet bang om lezers kwijt te raken, mensen haken alleen af als ze echt niet geïnteresseerd zijn in jouw e-mails.
2.6 Thematiseer de e-mail
Tot slot geven wij als tip mee om je e-mails gethematiseerd te maken. Mensen moeten zodra ze de e-mail zien gelijk aan jouw bedrijf denken. Trek daarbij ook direct de aandacht, vaak wordt er binnen een paar seconden al beslist of de lezer ook daadwerkelijk gaat lezen. Een goede manier om je lezers geïnteresseerd te houden is dynamische content. Iets wat de lezers kunnen invullen, klikken of over na kunnen denken, is leuk. Zorg ervoor dat de lezers terug willen komen.