Er staat weer een hele belangrijke update om de hoek voor Google Ads. Tussen juli en september 2022 worden alle Smart Shopping campagnes in Google Ads automatisch geüpgraded naar het nieuwe ‘Performance Max.’ Tussen augustus en september worden alle Lokale campagnes automatisch geüpgraded naar Performance Max. Na het upgraden, is het niet meer mogelijk om Smart Shopping en Lokale campagnes aan te maken.
Het is voor jou als adverteerder dus heel belangrijk dat je goed voorbereidt bent op deze update. Om jou goed voor te bereiden, heeft de redactie van SEO vrienden dit handige artikel samengesteld. Hierin leggen we eerst even uit wat Performance Max precies is. Daarna leggen we uit hoe jij nu alvast naar Performance Max kunt upgraden en waarom dit handig is om te doen. Vervolgens beschrijven we kort en bondig wat de voordelen zijn van de nieuwe campagnesoort. Tot slot bespreken we nog even hoe wij deze upgrade precies gaan verzorgen voor onze SEO vrienden.
1. Wat is Performance Max?
Performance Max is een nieuwe soort ‘all-in-one’ Google Ads campagne die jouw Google advertentie prestaties moeten maximaliseren. De nieuwe campagnesoort werkt volgens drie belangrijke stappen:
Stap 1
Het allereerste wat gedaan moet worden, is dat jij als adverteerder de volgende vormen van content moet aanleveren:
- Eén URL waar alle advertenties naar doorlinken
- Eén bedrijfsnaam
- Eén Call-To-Action (Wij raden ‘geautomatiseerd’ aan)
- Maximaal vijf verschillende logo’s
- Maximaal twintig verschillende afbeeldingen
- Maximaal vijf verschillende video’s
- Maximaal vijf verschillende koppen (maximaal 30 tekens)
- Maximaal vijf verschillende ‘lange’ koppen (maximaal 90 tekens)
- Eén beschrijving van maximaal 60 tekens
- Maximaal vier extra beschrijvingen (maximaal 90 tekens)
Stap 2
Het nieuwe algoritme van Google Ads maakt op basis van jouw aangeleverde content een scala aan verschillende Google Advertenties. Onder andere: Tekstadvertenties, videoadvertenties, displayadvertenties, Google shopping advertenties, advertenties op Google Maps. You name it, Performance Max maakt er een advertentie voor. De nieuwe campagnesoort is hier zelfs zo in ontwikkeld, dat het zelf hele videoadvertenties voor jou in elkaar zet. Inclusief achtergrond muziekje en al. Enkel met jouw aangeleverde koppen en afbeeldingen als basis.
Stap 3
En dat is nóg niet alles… Nadat het algoritme van Google een arsenaal aan advertenties voor jouw gereed heeft gemaakt, bepaald het algoritme ook nog een omnichannel strategie om jouw doelgroep via alle mogelijke Google advertentieruimtes te targeten. Jouw advertenties worden getoond op onder andere:
Heb jij al jouw gewenste content aangeleverd voor de nieuwe campagne? dan ben je dus nog maar één druk op de knop verwijderd van het optimaal targeten van jouw doelgroep in Google. Wanneer je jouwe Smart Shopping of Lokale Campagnes omzet, worden alle instellingen (zoals doelen, budgetten, en biedstrategieën) automatisch overgezet. Ook worden je huidige creatives overgezet. Wij raden echter wel aan om deze nog even goed na te lopen en hier en daar te verbeteren. Dit proces gaat nog niet altijd even goed.
Wees wel gewaarschuwd. Wanneer je een Smart Shopping of Lokale Campagne in Google Ads eenmaal hebt omgezet naar een Performance Max campagne, dan worden je oude campagnes automatisch op ‘verwijderen’ gezet. Deze kun je vervolgens niet meer aanpassen of opnieuw activeren. Je kan alleen nog de historische data bekijken.
2. Hoe upgrade je jouw Smart Shopping campagnes en lokale campagnes naar Performance Max?
Voor het upgraden van je Smart Shopping en Lokale Campagnes heeft Google een handige tutorial gemaakt, deze zie je hieronder:
Je kunt jouw Smart Shopping of Lokale Campagnes direct upgraden vanaf je ‘campagne’ pagina. Van je ‘aanbevelingen’ pagina of in één klik via een notificatie op je Google Ads account. Google heeft hier per manier een handig stappenplannetje voor gemaakt. Wij hebben deze even voor je vertaald naar het Nederlands, wel zo makkelijk:
Upgrade je Smart Shopping en lokale campagnes via de ‘campagne’ pagina
Volg deze stappen om een enkele campagne, meerdere campagnes of alle campagnes in bulk te upgraden:
1. Meld u aan bij uw Google Ads-account.
2. Selecteer Campagnes in het subpagina-menu aan de linkerkant.
3. Klik op het filterpictogram en selecteer vervolgens Attributen.
4. Selecteer Campagnetype en selecteer vervolgens Lokaal (of Winkelen + Campagne subtype: Slim).
5. Klik op Toepassen.
6. Klik op het pictogram naast elke campagne die u wilt upgraden, of selecteer het selectievakje boven de tabel “Campagnes” om alle campagnes te selecteren.
7. Klik op Bewerken in de vervolgkeuzelijst boven de tabel “Campagnes”.
8. Selecteer Upgraden naar Performance Max.
9. Klik op Toepassen.
Volg deze stappen om een enkele campagne te upgraden.
1. Meld je aan bij je Google Ads account.
2. Selecteer Campagnes in het subpagina-menu aan de linkerkant.
3. Klik op het filterpictogram en selecteer vervolgens Attributen.
4. Selecteer Campagnetype en selecteer vervolgens Lokaal (of Winkelen + Campagnesubtype: Slim).
5. Klik op Toepassen.
6. Rol onder “Campagnetype” over “Upgrade beschikbaar”.
7. Klik in de popup “Upgrade beschikbaar” op Toepassen.
8. Klik in de volgende popup “Upgrade beschikbaar” op Upgrade naar Performance Max.
Upgrade je Smart Shopping en lokale campagnes naar Performance Max via de ‘Aanbevelingen’ pagina
Om de Smart Shopping of Lokale Campagnes te upgraden vanaf de ‘Aanbevelingen’ pagina, volg je de volgende stappen:
1. Meld je aan bij je Google Ads-account.
2. Selecteer in het subpagina-menu aan de linkerkant Aanbevelingen.
3. Klik op Alles toepassen in de aanbeveling “Upgraden naar Performance Max” om alle campagnes in één klik te upgraden, of klik op “Aanbevelingen weergeven” en klik op het pictogram voor het selecteren van advertentiecampagnes naast elke campagne die u wilt upgraden.
4. Klik in de bevestigingsmodule op Alles toepassen om te bevestigen.
Upgrade je Smart Shopping en lokale campagnes naar Performance Max via de notificatie in Google Ads
Om alle campagnes in één klik te upgraden, volg je deze stappen:
1. Meld je aan bij je Google Ads account.
2. Klik op het meldingspictogram in de rechterbovenhoek.
3. Klik op de melding “Campagnes upgraden”.
4. Klik in de melding op Toepassen.
5. Klik in de bevestigingsmodule op Alles toepassen om te bevestigen.
3. Hoe maak je een compleet nieuwe Performance Max campagne?
Heb je nog helemaal geen Smart Shopping of Lokale Campagne om te upgraden in Google Ads? Helemaal geen probleem. Google heeft ook een handige tutorial gemaakt voor het creëren van een compleet nieuwe campagne. Deze tutorial zie je hieronder:
4. De voordelen van Performance Max
- Een Performance Max campagne maximaliseert jouw marketing doelstellingen verspreidt over alle Google Advertentiekanalen: Als jij je marketing doelstelling goed definieert tijdens het aanmaken van je Performance Max campagne, dan kan het algoritme van Google Ads jouw doelgroep maximaal bereiken via alle verschillende Google Advertentie kanalen.
- Je adverteert niet alleen op Google: Performance Max advertenties worden niet alleen binnen de kaders van Google getoond. Ze worden bijvoorbeeld ook weergeven op YouTube en websites van derden via displayruimtes.
- Het Google algoritme optimaliseert jouw campagne volledig: Performance Max maakt gebruik van de meest actuele en beste Machine Learning technologie binnen Google Ads. Hierdoor haal jij de beste resultaten.
- Het is tijdbesparend: Je hoeft niet meer talloze advertenties te maken die hier en daar net even anders zijn, om zo te testen welke combi van content het beste werkt. Performance Max doet dit in één keer voor jou.
- Een toename in conversies: Adverteerders die de overstap maken naar Performance Max behalen over het algemeen een toename van 12% in conversie waarde bij een gelijkwaardige of betere Return on Ad Spend (ROAS).
- Verbeterde rapportages: Performance Max rapporteert een uitgebreidere rapportage dan Smart Shopping of Lokale Campagnes.
5. Waarom het belangrijk is om nu te upgraden
Het is zeer raadzaam om nu al te upgraden van een Smart Shopping of Lokale Campagne naar Performance Max. Zoals eerder aangegeven in dit artikel, wordt een oude campagne automatisch op ‘verwijderen’ gezet wanneer je deze upgradet. Je kunt de oude campagne vervolgens niet meer aanpassen of opnieuw online plaatsen. Je kunt enkel de oude opgebouwde historische data bekijken.
Dit is precies de reden dat het raadzaam is om nu al de volledige overstap te maken. Als je nu al begint met het opbouwen van historische data en het testen van verschillende invullingen van content, dan zijn jouw campagnes al volledig geoptimaliseerd tegen de tijd dat alle andere campagnes automatisch omgezet worden. Al die andere campagnes moeten dan nog volle bak testen en data opbouwen. in de tijd dat deze campagnes dit moeten doen, kan die van jouw volle bak resultaat behalen. MAXIMAAL PRESTEREN DUS 😉
Om deze reden zijn wij nu al hard aan de slag met het omzetten van de verschillende Smart Shopping en Lokale Campagnes van onze klanten naar Performance Max Campagnes. Wij raden je dus nogmaals sterk aan om dit ook te doen. Hulp nodig hierbij? Neem geheel vrijblijvend eens contact met ons op.
6. Referenties van die artikel
Hieronder volgen de referenties van dit artikel over de automatische upgrade in Google Ads van Smart Shopping en Lokale Campagnes naar Performance Max medio 2022: