Een goede website structuur is de basis en de ruggengraat van je website. Daarnaast maak je het lezen voor je bezoekers eenvoudiger en zal Google een goede website structuur zeer op prijs stellen. In dit blog lees je hoe je zelf een goede website structuur kan realiseren.
1. Voorbeeld van een goede website structuur
Een goede website structuur heeft een duidelijke opbouw. Zo heeft het natuurlijk standaardpagina’s, zoals een over ons pagina, klantenservice en een veel gestelde vragen pagina. Bij een webshop zullen de productpagina’s duidelijk opgebouwd moeten worden. Iedere productpagina richt je op één zoekwoord. Datzelfde geldt voor een blog. Breng structuur aan door middel van categorieën. Iedere categorie is gericht op een zoekwoord. Zie hieronder een voorbeeld van een logisch opgebouwde website structuur:
- Homepage
- Over ons
- Klantenservice
- Veel gestelde vragen
- Productpagina
- Blog
- Eerste categorie
- Tweede categorie
- Derde categorie
- Opt-in pagina
2. Leesbaarheid van je website
Een goed opgebouwde website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, betekent niet direct dat je website ook goed leesbaar is. Goede content is cruciaal. Zelfs de beste blogposts of verkooppagina’s zullen je niet redden als de leesbaarheid slecht is. Hoe makkelijker het is om je teksten te lezen, hoe meer er gelezen wordt. Gelukkig is het niet moeilijk om de leesbaarheid van je website te verbeteren.
Breng structuur aan door middel van categorieën.
3. Acht belangrijke tips voor de leesbaarheid van je website
Hier zijn acht belangrijke stappen die een groot verschil zullen maken:
1. Gebruik grote letters
Een groter lettertype is makkelijker te lezen dan een klein lettertype. De lettergrootte moet minstens 14px of zelfs 16px zijn.
2. Regelhoogte
Regelhoogte is de afstand tussen twee aangrenzende regels tekst. Als er meer ruimte tussen de lijnen is, is dit makkelijker te lezen. De optimale lijnhoogte is 24px.
3. Contrast tussen de tekst en achtergrondkleur
Het is het makkelijkst om zwarte tekst te lezen op een witte grond, al is het contrast dan erg grimmig. Probeer te vermijden dat je een fel lettertype op een felle achtergrond gebruikt.
4. Gebruik subkoppen
Gebruik meerdere subkoppen. De subkoppen in dit artikel zijn H2 of H3. De titel is H1. Het maakt je artikel overzichtelijk. Maak de subkoppen dik gedrukt en waar mogelijk groter dan de teksten zelf. De meeste mensen scannen een tekst en lezen eerst de koppen. Subkoppen weergeven daarnaast je belangrijkste content.
5. Gebruik bulletpoints
Bulletpoints maken het makkelijker om teksten te lezen. Gemakkelijker lezen is gemakkelijker begrijpen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld:
Voorbeeld A
IBM Lenovo T61, Intel Core2Duo 2Ghz, 1,5 GB DDR2, 80GB 5400rpm, cd-rw / dvd combo, 14 “WXGA + (1440 x 900), 2 kg, $ 299,00
Voorbeeld B
- IBM Lenovo T61
- Intel Core2Duo 2Ghz
- 5 GB DDR2
- 80GB 5400rpm
- cd-rw / dvd combo
- 14 “WXGA + (1440 x 900)
- 2 kg
- € 299,00
6. Gebruik afbeeldingen
Hoe meer je het normale tekstpatroon kan breken, des te makkelijker het is om te lezen. Afbeeldingen zijn hier zeer geschikt voor. Mensen ‘lezen’ afbeeldingen ook sneller dan grote lappen tekst. Je kunt afbeeldingen alt-tags meegeven, zodat ook de zoekmachines weten wat voor afbeelding je plaatst. Een zoekmachine kan een afbeelding uiteraard niet zien. Een alt-tag helpt hierbij.
7. Gebruik korte zinnen
Korte zinnen zijn gemakkelijk te lezen. Zorg dat je niet te lange, ingewikkelde zinnen hebt.
8. Nieuwe paragraaf om de 3-4 zinnen
Het is lastig om grote lappen tekst te lezen. Breek als het ware de tekst door te beginnen met een nieuwe paragraaf. Dit heeft hetzelfde effect als het gebruik van afbeeldingen (zorg ook dat er een lege regel tussen de alinea’s zit).
Met de bovenstaande punten verbeter je de website structuur en houd je je website leesbaar. Meer weten over het optimaliseren van je website? Bekijk dan onze andere blogposts.