Scrape

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Scrape, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Scrape betekent letterlijk schrapen. Binnen IT en marketing kan ‘schrapen’ gebruikt worden om data of content te scrape. Data scrapen is het automatisch verzamelen van relevante online gegevens. Op deze manier kan een bedrijf informatie voordeel behalen, echter niet alle websites en platforms staan dit toe. 

Scrape marketing

Het verzamelen van data is voor websites steeds belangrijker geworden en veel marketing is ‘data-driven’. Denk bijvoorbeeld maar eens Google Ads. Een Google Ads campagne staat nooit direct goed. Google en jij moeten aan de hand van verzamelde data bepalen wat de beste strategie is voor de campagne. De data van een website of pagina kan dus worden verzameld middels scrapen. De volgende vraag die gesteld wordt; hoe kan ik dit inzetten binnen marketing? 

E-mail marketing

Bij e-mail marketing proberen bedrijven door gebruik van e-mail hun potentiële- en huidige klanten te bereiken, met als doel dat deze overgaan tot een bepaalde actie. Door het web te scrapen, kun je e-mails vergaren. Let op dat dit publieke e-mails zijn en dat je niks onrechtmatigs doet.

Content marketing

Het bijhouden en plaatsen van content is belangrijk binnen zoekmachineoptimalisatie. Content draagt bij aan de stijging van jouw website binnen de organische zoekresultaten. Met scrapen kan je gegevens van relevante blogartikelen halen zoals, blog titels, URL’salt-tags en nog veel meer. Het voordeel van scrapen is dat het veel sneller gaat en automatisch gebeurd. 

Social media

Ook social media bevat waardevolle informatie om te verwerken in je marketing. Informatie over producten/diensten en de algemene publieke opinie kunnen getrokken worden uit social media. Op basis hiervan kan je inspelen op de behoefte van potentiële klanten.