Er zijn tig manieren voor bedrijven om hun product of dienst te marketen. Eén van deze manieren is doormiddel van zoekmachine marketing. Binnen zoekmachine marketing optimaliseer je een website of pagina voor zowel de betaalde als niet-betaalde zoekresultaten binnen zoekmachines. Zoekmachine marketing wordt vaak onderverdeeld in zoekmachine adverteren en zoekmachineoptimalisatie.
Zoekmachineoptimalisatie
Het doel van zoekmachine marketing is om jouw website vindbaar te maken via de zoekmachine. Dit kan op een paar manieren gedaan worden. Eén van de hoofdonderdelen van zoekmachine marketing noemen we zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het doel van SEO is om de vindbaarheid van je website te vergroten. Het hele idee van zoekmachineoptimalisatie is het organisch hoger komen in de zoekresultaten. Dit betekent dat er niet betaald is voor de positie binnen de zoekmachine.
Zoekmachineoptimalisatie is een investering voor op de lange termijn. Een website komt niet zomaar bovenaan de zoekmachine te staan. Een website dient geheel geoptimaliseerd te zijn naar de zoekmachine en zelfs dan kan het even duren voordat een website bovenaan Google komt. Een paar technieken die kunnen bijdragen aan de bevordering van een betere ranking binnen de zoekmachine:
- Content. Een website dient veel (relevante) content te hebben. Hiermee laat de website aan Google zien dat het actueel is. De content dient overigens ook geoptimaliseerd te worden naar het relevante zoekwoord.
- Autoriteit. Een website wordt door Google gerankt op basis van autoriteit. Als jij een goede website bezit met veel waardevolle informatie, zal Google een hoge autoriteit toekennen.
- Techniek. Ook de techniek van een website maakt verschil. Google wil namelijk de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring geven. Een website die technisch op orde is bevordert een goede ervaring. Denk maar eens aan de snelheid van een website. Â
Zoekmachine adverteren
SEO is dus een investering op lange termijn, maar wat nou als je vrijwel direct resultaten wilt zien? Dan ga je kijken naar zoekmachine adverteren (SEA). Op deze manier betaal je geld om bovenaan de zoekmachine te komen. Dit is een veel snellere manier dan zoekmachineoptimalisatie, maar het kost dan ook meer geld. Daar waar SEO vrijwel gratis is, betaal je voor SEA met zogeheten Cost Per Click (CPC). Voor iedere klik op jouw advertentie betaal je (afhankelijk van de markt) een bedrag. Dit bedrag kan 0,20 cent of 4,15 euro zijn.
Binnen zoekmachine adverteren maken we onderscheid tussen een aantal vormen:
- Google Ads in het zoeknetwerk
- Google Ads in het Display netwerk