De basis van vele online marketing campagnes is een degelijk zoekwoorden onderzoek . Een zoekwoorden onderzoek geeft namelijk inzicht in welke zoekwoorden belangrijk zijn en dus waar je de focus moet leggen. Deze techniek is belangrijk voor SEO , SEA en social media . In dit blogartikel lees je wat een zoekwoorden onderzoek is en hoe je zelf een onderzoek uitvoert.
1. Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Dagelijks worden er zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in de zoekmachine van Google . Een zoekopdracht wordt gedaan middels het invoeren van zoekwoorden . Om ervoor te zorgen dat de zoekwoorden relevant zijn aan jouw website, voer je een zoekwoorden onderzoek uit.
Een zoekwoorden onderzoek is een overzicht van alle relevante zoektermen waar (potentiële) bezoekers op zoeken. Het overzicht bestaat uit het zoekwoord, het bijhorende zoekvolume (per maand) en wat de concurrentiescore (moeilijkheidsgraad) is per zoekwoord. Op basis van deze factoren kan er nagegaan worden welk zoekwoord relevant is en welke jij wilt gebruiken voor de desbetreffende pagina.
1.1 Soorten zoekwoorden
Voordat we verder gaan naar de uitvoering van een zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om de verschillende soorten zoekwoorden vast te stellen. Zo zijn er twee soorten zoekwoorden; long tail en short tail . Short tail zoekwoorden zijn vaak kort en breed. Vaak is er een hoog zoekvolume, echter is de concurrentie daarmee ook groter. Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is ‘online marketing’. Een long tail zoekwoord daarentegen is langer, bevat meer woorden, heeft een lager zoekvolume, maar is makkelijker in te zetten. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is ‘online marketing uitbesteden Wormer’.
Bij een zoekwoorden onderzoek dien je rekening te houden met de lengte en daarmee de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord. Langere zoektermen zijn specifieker en hebben daarom een lager zoekvolume. Toch is een lager zoekvolume niet per se negatief. Op sommige manieren kan een laag zoekvolume juist positief zijn. Een zoekwoord met een laag zoekvolume is namelijk voor de massa (concurrerende bedrijven) minder aantrekkelijk om te ranken. Een online marketing bureau uit Limburg zal namelijk niet willen ranken op de long tail zoekwoord ‘online marketing bureau Alkmaar’.
2. Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?
Nu we hebben vastgesteld dat een zoekwoorden onderzoek belangrijk is, is het tijd om uit te leggen hoe je een onderzoek uitvoert en waar je op moet letten. Een zoekwoorden onderzoek kan op meerdere manieren uitgevoerd worden. De hamvraag bij ieder onderzoek is: waar zoekt mijn doelgroep op? Doormiddel van statistieken, afwegingen en tools kan een goed zoekwoorden onderzoek neergezet worden.
Stap 1: Kies een SEO tool
Tools kunnen relevante of gerelateerde zoekwoorden aan het door jouw ingevulde zoekopdracht linken. Wij van SEO vrienden gebruiken de tool SE ranking om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Wij raden ten sterkste aan om een tool te gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek, deze maakt het je een stuk makkelijker en geeft een goed overzicht weer. Binnen SE ranking is er een optie om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.
Mocht je laagdrempelig willen beginnen, zonder tools, voer dan je zoekwoord in de zoekmachine van Google en bekijk de gerelateerde zoekopdrachten. Noteer deze in een Excel bestand en hou ook bij hoeveel resultaten ieder zoekwoord heeft.
De resultaten van een zoekopdracht (208.000)
Gerelateerde zoekopdrachten
Stap 2: Kies een zoekwoord als ‘hoofdzoekwoord’ (deze dient als basis)
Je moet voor jezelf eerst nagaan welke zoekterm jij als hoofd wil gebruiken. Je vult je hoofd zoekwoord in en SE ranking geeft je data over een aantal relevante zaken. Zoals eerder beschreven, zijn er drie termen (het meest) relevant: het zoekwoord, de zoekvolume en de moeilijkheidsgraad (concurrentie).
Stap 3: Exporteer een rapport naar Excel
Aanvullend geeft SE ranking ook de optie om diverse rapporten te bekijken. Zo kun je ervoor kiezen om zoekwoorden gerelateerd aan je zoekwoord te gebruiken of zoekwoorden welke vergelijkbaar zijn aan het door jouw gekozen zoekwoord. Ook kun je kiezen om een rapport te downloaden welke een laag zoekvolume heeft. De lage zoekvolumes zijn makkelijk in te zetten en bevatten vaak long tail zoekwoorden.
Stap 4: Filter het rapport
Nadat je een rapport hebt gedownload, is het tijd om de zoekwoorden te filteren. Bij voorbaat zijn niet alle zoekwoorden relevant. Verwijder als eerste de voor jou niet relevante kolommen (wellicht SERP features of CPC ). Ga vervolgens na welke zoekwoorden niet relevant zijn voor jouw bedrijf en website, doe dit zonder te kijken naar het zoekvolume. Als jij bijvoorbeeld in Limburg gevestigd zit, is het niet relevant om op Amsterdam te scoren. Ook zoekwoorden die een vraag bevatten zijn niet relevant, deze mensen zijn namelijk opzoek naar informatie en willen niks aanschaffen. Ook zoekwoorden die lijken op jouw zoekwoord, maar een andere betekenis hebben, moet worden verwijderd. Verwijder als laatst de zoekwoorden met een zoekvolume van 0 of 10.
Stap 5: Analyseer de data
Nu het rapport is opgeschoond, kan je zien welk zoekwoord een hoog zoekvolume heeft en waarvan de moeilijkheidsgraad laag is. Het is de zaak aan jou om op zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te ranken binnen de zoekmachine. Hierbij moet er gelet worden op het zoekvolume, de moeilijkheidsgraad en relevantie.
Stap 6: Voeg de zoekwoorden toe aan een SEO tool
Een tool kan vervolgens bijhouden en update wat het maandelijkse zoekvolume is en kan ook nagaan hoe jij scoort op de zoekwoorden.
2 gedachten over “Zoekwoorden onderzoek, wat is het en hoe voer je het uit?”
Compact en handig artikel over zoekwoordenonderzoek. Persoonlijk ben ik erg fan van de KWfinder tool van Mangools. Deze keyword research tool is erg gemakkelijk in gebruik, ook voor de ZZP’er of allround marketeer die niet persé alle ins en outs van SEO kent.
Bedankt voor je aanvulling Sander, interessant, dat is inderdaad een mooie tool met veel functies!