Google heeft onlangs aangekondigd dat binnen Google Analytics, Universal Analytics (UA) vanaf 1 juli 2023 gaat stoppen met het verwerken van alle inkomende data. Dit heeft als gevolg dat het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) vanaf deze datum de aangewezen manier voor dataverzameling, dataverwerking en data-analyse wordt voor web- en appverkeer.
Maak je gebruik van Universal Analytics 360? Dan krijg je nog drie maanden langer de tijd om de overstap naar Google Analytics 4 te maken. Alle Universal Analytics 360-properties stoppen namelijk per 1 oktober 2023 pas met het verwerken van data. Daarnaast geldt voor alle UA properties (zowel de 360 als de normale) dat alle data die voor deze datums verzameld zijn, nog tenminste 6 maanden blijven opgeslagen. Let op: Universal Analytics 360 is een betaalde versie van Google Analytics. Jij maakt hier hoogst waarschijnlijk geen gebruik van.
Het is dus duidelijk dat de overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4 nu toch echt onvermijdelijk is. Maar hoe pak je deze overstap nou het beste aan? En waarom is het belangrijk om nu al de overstap te maken? Om je een handje op weg te helpen heeft SEO vrienden dit artikel geschreven over de overstap van Google Analytics Universal Analytics naar Google Analytics 4.
1. Waarom stopt Google met Universal Analytics?
Google stop met Universal Analytics, omdat het niet in staat is om zogenoemde ‘cross-platform’ statistieken en inzichten te leveren. Universal Analytics is ooit tot stand gebracht om online data te meten van voornamelijk desktops. Er werd dan gekeken naar onafhankelijke sessies, waarbij de data voor het grootste gedeelte afkomstig was van Cookies. Deze manier van meten is anno 2022 in een snel tempo overbodig aan het worden.
Dit is wat Google zelf heeft gezegd over waarom ze stoppen met Universal Analytics:
“Universal Analytics was built for a generation of online measurement that was anchored in the desktop web, independent sessions and more easily observable data from cookies. This measurement methodology is quickly becoming obsolete.“
Google LLC
2. Waarom Google Analytics 4 beter is dan Universal Analytics
Wat Google Analytics 4 beter maakt dan Universal Analytics, is het feit dat GA4 niet enkel afhankelijk is van Cookies. Google Analytics 4 maakt namelijk gebruik van een ‘event-based’ datamodel. Dit maakt het verzamelen, verwerken en analyseren van data voor verschillende platformen tegelijkertijd mogelijk. ‘cross-platform’ dus.
Daarnaast beschermt Google Analytics 4 de data van je gebruikers veel beter dan Universal Analytics dat deed. Een voorbeeld hiervan is dat Google Analytics 4 geen IP-adressen meer opslaat. Een essentiële verbetering binnen het werkveld van data-analytics, omdat gebruikers steeds meer privacybescherming en controle verwachten over hun data. Meer hierover later in dit artikel!
Dit is wat Google zelf heeft gezegd over waarom Google Analytics 4 beter is dan Universal Analytics:
“It helps businesses meet evolving needs and user expectations, with more comprehensive and granular controls for data collection and usage. Importantly, Google Analytics 4 will also no longer store IP addresses. These solutions and controls are especially necessary in today’s international data privacy landscape, where users are increasingly expecting more privacy protections and control over their data.”
Google LLC
3. De verschillen tussen UA en GA4
Bij de overstap van UA naar GA4 ga je ongetwijfeld een aantal veranderingen tegenkomen. Er zijn namelijk een hele hoop nieuwe mogelijkheden bij GA4, maar er zijn ook een aantal vertrouwde opties verdwenen.
3.1 De manier waarop data verzameld en gemeten worden
Het eerste en tevens meest belangrijke verschil tussen UA en GA4, is de manier waarop data verzameld en gemeten wordt. Universal Analytics meet data volgens 3 scope levels: Hits, Sessions en Users.
‘Hits‘ zijn alle gebeurtenissen die UA registreert: Page Views, Scrolls, Video Views, etc. Wanneer deze hits plaatsvinden binnen een bepaalde periode, worden ze samengebracht binnen een ‘session.’ Vervolgens wordt zo’n session gekoppeld aan de ‘user‘ die deze heeft uitgevoerd.
GA4 doet dit anders. Google Analytics 4 werkt namelijk met het eerder genoemde ‘event-driven’ datamodel. Binnen dit model vormen zogenoemde ‘events’ (of op zijn Nederlands: ‘gebeurtenissen’) de basis van het verzamelen en meten van data. GA4 registreert een ‘event‘ aan de hand van parameters zoals: sessie ID, URL, bron, etc. Deze worden vervolgens gekoppeld aan een ‘gebruiker‘. Op deze manier kunnen web- en appactiviteiten dus gekoppeld gemeten worden.
3.2 Rapportage
Het tweede verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 zijn de rapportages. In principe heeft GA4 drie nieuwe manieren van rapportage erbij gekregen. De eerste is het rapport ‘analyse’ met daarin de analysehub. In de analysehub kun je veel diepgaandere analyses uitvoeren, zoals: Het maken van unieke doelgroepen voor Google Ads of het visualiseren van de klantreizen van je gebruikers met behulp van funnels. Dit was voorheen alleen beschikbaar voor Universal Analytics 360 klanten.
De twee andere nieuwe manieren van rapporteren zijn de betrokkenheid- en retentierapporten. Deze rapporten zijn perfect om inzichten te krijgen in de customer journey.
3.3 Engaged sessions in paats van de bounce rate
In Universal Analytics hebben we een belangrijke engagement metric genaamd: ‘Bounce Rate.’ Deze is vaak maar moeilijk af te lezen, omdat hij bijna perfect ingesteld moet worden. Daarom heeft Google besloten om deze metric niet mee te nemen naar GA4. In plaats van de bounce rate, heeft GA4 een nieuwe event genaamd ‘Engaged Sessions.’ Deze events worden gemeten wanneer:
- Een conversie plaatsvindt
- een app of website minimaal 10 seconden geopend is
- Er 2 of meer pagina’s bezocht worden
3.4 Betere bescherming van data
We hadden het net al even benoemd maar GA4 beschermd de data van je gebruikers veel beter dan UA dat doet. Door de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG) worden steeds meer third party cookies geblokkeerd. GA4 biedt de mogelijkheid om met terugwerkende kracht eenvoudig data te verwijderen, om er zo voor te zorgen dat persoonsgegevens niet structureel worden opgeslagen.
4. De voordelen van Google Analytics 4
We weten nu waarom Universal Analytics achterhaald is en Google Analytics 4 de nieuwe standaard gaat worden. Ook weten we wat de verschillen tussen beide zijn. Op basis hiervan kunnen we de voordelen van GA4 even goed op een rijtje zetten:
4.1 Web en app data overzichtelijk in één overzicht
In GA4 heb je de mogelijkheid om ‘cross-platform’ data overzichtelijk in één GA4 property te weergeven. Data van verschillende Apps en Websites kan in één overzicht verzameld, gemeten en geanalyseerd worden, om zo de Customer Journey nog beter in kaart te brengen.
4.2 Betere bescherming van de data van je gebruikers
GA4 slaat geen IP-adressen op en biedt iedereen de mogelijkheid om met terugwerkende kracht persoonsgegevens te verwijderen. Daardoor weet je zeker dat je altijd voldoet aan de AVG.
4.3 Betere integratie met andere Google-producten
Google Analytics 4 is ontworpen met de gedachte om deze perfect te kunnen integreren met andere Google-producten. Denk hierbij aan: Google Search Console, Google Optimize en Google Ads. Er is zelfs onlangs een speciale koppeling ontworpen voor GA4, in combinatie met 360-Search Ads en 360- Display ads. Hierdoor kun je je doelgroepen en conversies nu ook activeren op het Google Marketing Platform.
4.4 Gratis aan de slag met Bigquery
Waar je voorheen alleen gebruik kon maken van BigQuery bij een Universal Analytics 360 account, is dat bij GA4 gratis voor iedereen. BigQuery geeft gebruikers de mogelijkheid om alle ruwe data van Analytics op te slaan in een zogenoemde ‘datawarehouse.’
4.5 Machine learning
Dankzij Machine Learning kan GA4 meer inzichten creëren over Customer Behaviour en conversies. Zo kan GA4 een voorspelling maken over weke bezoekers de hoogste kans hebben om te converteren. Deze data kan jij vervolgens gebruiken voor je Google Ads campagnes.
4.6 De nieuwe manier van data verzameling
Doordat GA4 gebruikt maakt van het ‘event-based’ datamodel, is het niet meer geheel afhankelijk van Cookies. Dit garandeert de mogelijkheid om in de toekomst data en inzichten over jouw website- en appgebruikers te kunnen blijven meten.
5. Waarom je nu al moet overstappen naar Google Analytics 4
Dat je op een gegeven moment moet overstappen naar GA4 is onderhand wel duidelijk. Universal Analytics gaat er per juni 2023 volledig uit, waardoor Google Analytics 4 de enige manier van Google is om data te verzamelen, te verwerken en te analyseren. Wij raden je echter aan om hier zo snel mogelijk mee te beginnen.
Analytics 4 is namelijk een hele andere manier van data meten, verzamelen en analyseren. Om hier goed mee om te gaan is het zaak om veel uit te proberen en te testen. Dit kan je het beste doen wanneer Universal Analytics nog actief is. Op die manier kan je in GA4 lekker aan de gang om het te verkennen en gebruik je UA om goede inzichten te krijgen in je gebruikers.
Je moet niet alleen rekening houden met het feit dat je zelf moet wennen aan GA4. Om ervoor te zorgen dat je na de overstap van UA naar GA4 niet tegen moeilijkheden aanloopt, is het zaak om genoeg historische data op te bouwen in GA4. Ook daarom moet je dus nu al beginnen. Hoer eerder je begint, hoe meer historische data je GA4 properties kunnen opbouwen.
Voor webshops die hun conversies vanuit analytics naar Google Ads sturen, om zo de advertentiecampagnes te optimaliseren, is de overstap misschien wel het belangrijkste van allemaal. Zonder goede data uit Google Analytics heeft Google Ads namelijk geen basis om op te optimaliseren. Omdat Universal Analytics ermee ophoudt in 2023, zal Google Analytics 4 dé aangewezen optie worden om conversies vanuit Google Analytics naar Google Ads te sturen.
En wederom… Des te eerder je begint met het opbouwen van historische data in Analytics 4, des te beter je Google Ads campagnes gaan draaien, wanneer je in 2023 de volledige overstap maakt naar GA4.
6. Hoe wij de overstap gaan regelen voor onze klanten
Om ervoor te zorgen dat onze klanten in juli 2023 feilloos de overstap van UA naar GA4 kunnen maken, zijn wij nu al vol aan de slag om nieuwe properties aan te maken, dashboards in te stellen, doelgroepen te segmenteren en nog veel meer. Doordat wij nu al deze zaken aan het regelen zijn, kunnen de GA4 properties van onze klanten zo snel mogelijk beginnen met het opbouwen van historische data.
Zoals we eerder besproken hebben is dit voor webshops helemaal belangrijk. Zo ook voor de webshops van onze klanten. Daarom zijn wij ook nu al begonnen met het testen en optimaliseren van het inladen van conversies uit Google Analytics 4 naar de verschillende Google Ads Campagnes van onze klanten. Zo garanderen wij dat de overstap van UA naar GA4 voor al onze klanten en partners vlekkeloos zal verlopen.