Een no follow link is een link die door de bots niet gevolgd wordt. Dit houdt in dat deze link geen autoriteit heeft. Er wordt dus vanuit een no follow link geen waarde (pagerank) verstuurd. In andere woorden: deze links worden door zoekmachines niet gebruikt in het algoritme en het kent daarom weinig toegevoegde waarde voor de vindbaarheid van een pagina.
Introductie van no follow
In 2005 kregen websites last van spam onder hun blogs. Er werden reacties geplaatst (comment spam) op blogartikelen, met daarin externe linkjes naar externe websites. Dit was voor de spammers een manier om aan linkbuilding te doen. Als gevolg hiervan heeft Google besloten om de ‘no follow’ optie toe te voegen. Meer dan 15 jaar later en er is gebleken dat deze oplossing niet gewerkt heeft.
No follow of do follow?
Over het algemeen raden wij je aan om geen no follow te gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat links met een do follow beter scoren in de zoekmachines. Deze worden makkelijker gelezen door de zoekmachine spider en hebben een hogere autoriteit. Met een do follow kan je namelijk organic links verkrijgen.
Een no follow wordt gebruikt als je minder waarde hecht aan uitgaande en inkomende links op die pagina’s, deze kennen (door de no follow functie) namelijk geen autoriteit. Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Alle externe links die zij plaatsen zijn no follow.
De verschillende soorten
Een update uit 2019 introduceerde twee types no follow:
- User generated content. Deze wordt geïmplementeerd om duidelijk te maken dat de content afgestemd en gemaakt is voor de gebruiker. De tag ziet er als volgt uit:
- rel=”ugc”
- Deze links zijn advertenties. Deze zie je bijvoorbeeld aan de zijkant van de website in de vorm van een banner, maar ook affiliate links zijn een voorbeeld. De tag ziet er als volgt uit:
- rel=”sponsored”
De bovenstaande tags zijn te combineren met andere. Bijvoorbeeld:
- rel=”nofollow ugc”