Iedereen wil zoveel mogelijk traffic naar zijn of haar webshop, maar hoe zorg je daarvoor? Verkeer uit advertenties en social media converteert vaak niet zo goed als zoekmachineverkeer. In plaats van dat je doelgroep toevallig de advertentie tegenkomt op bijvoorbeeld Instagram of YouTube, zijn ze specifiek op zoek naar een product of dienst. Met SEO (Search Engine Optimization) kun je ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in de zoekmachines. Wat is het voordeel hiervan en hoe draagt dit bij aan het optimaliseren van je webshop?
1. Wat is SEO?
SEO draait om alle activiteiten die je verricht om jouw webshop/website organisch beter vindbaar te maken in zoekmachines. In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) hoef je hier niet voor te betalen. Het gaat er met SEO om dat je een kwalitatief goede website hebt met relevante content. Op die manier kom je hoger in de ranking van zoekmachines en wordt je webshop geoptimaliseerd.
2. Hoe werkt SEO?
Het optimaliseren van je webshop is een langdurig proces waar veel stappen aan te pas komen. Overigens is er niet maar 1 manier, er bestaan tig manieren om ervoor te zorgen dat je hoger in de zoekmachine rankt. Het optimaliseren van de belangrijkste zoekwoorden is een factor, maar ook het schrijven van relevante content, linkbuilding en het hebben van een duidelijke website structuur is van groot belang.
3. Hoe optimaliseer ik mijn webshop?
Om beter gevonden te worden in Google moet je ervoor zorgen dat jouw pagina aansluit op de zoekvraag. Google bepaald in welke mate jouw website optimaal is voor de zoekvraag. Er zitten factoren verbonden aan de richtlijnen van Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de websitesnelheid, relevante content en gebruikersvriendelijkheid. Ook is het van belang dat je een goede website structuur hebt met een duidelijke opbouw. Breng structuur aan door categorieën toe te voegen. Een goede structuur van een logisch opgebouwde website bevat minimaal een homepage met links naar ‘over ons’, ‘klantenservice’, en ‘veel gestelde vragen’.
Google hecht namelijk veel waarde aan kwaliteit. Google wil namelijk de bezoeker goed mogelijk bedienen. Dit gaat gepaard met het eerder genoemde gebruikerservaring. Ook de laadsnelheid heeft een grote invloed op hoe de gebruiker een pagina/website ervaart. Niks is vervelender dan wachten op een trage website. Een laadsnelheid van 1,4 seconde is volgens Google ideaal. Om de laadsnelheid te verbeteren raden wij je aan om je website niet te ‘groot’ te maken. Hiermee bedoelen we dat je niet te veel foto’s, video’s en pdf bestanden op je website moet plaatsen. Probeer ook de bestanden compact te houden (geen mega banner bijvoorbeeld). Er zijn meerdere tools om dit te realiseren. Lees eens ons blog over onze top 9 handigste WordPress plugins!
Het allerbelangrijkste aspect van een website is content. Zonder kwalitatieve content kan je niet hoog scoren. Hieronder vallen teksten die SEO-richtlijnen volgen. Ook is het relevant houden van je website belangrijk. Probeer je website van updates te voorzien en schrijf bijvoorbeeld een blog!
Het is niet altijd even makkelijk om te voldoen aan de SEO-richtlijnen van Google. Een handige hulpmiddel is de Yoast WooCommerce SEO plugin. Aan de hand van deze plugin kun je goed en vrij eenvoudig je webshop optimaliseren voor de zoekmachine!
4. Zoekwoorden optimaliseren
Wanneer gebruikers iets opzoeken in een zoekmachine, voeren ze zoekwoorden in. Het doel is dat relevante zoekwoorden voor jouw product of dienst naar jouw website leiden. Google moet zien dat jouw pagina relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. De missie van Google is namelijk om altijd de gebruiker bijpassende websites en informatie te tonen. Als je er dus voor zorgt dat jouw content relevant is voor de gebruiker, kom je snel hogerop in de rankings van zoekmachines. Gebruik programma’s als Google Analytics en SE ranking om een zogeheten zoekwoordenonderzoek te doen. Hieruit komt voort welke zoekwoorden het meest gebruikt worden en dus op welke zoekwoorden jij moet gaan ranken. Stem op basis van de gevonden zoekwoorden je webshop af.
5. Linkbuilding
Een andere belangrijke SEO techniek is linkbuilding. Zoekmachines zoeken naar links op websites omdat ze zo kunnen zien welke websites relevanter zijn dan andere. Des te meer relevante links jij op je website hebt staan, des te hoger Google je plaatst in de zoekmachine. Linkbuilding kan op veel manieren gedaan worden. Als je meer wil meten over de do’s en don’ts van linkbuilding, lees dan ons blog hierover!
Heb je nog vragen over SEO voor je webshop? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je meer weten over SEO om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO – zoekmachine optimalisatie – en SEA – zoekmachine adverteren.