Wat is Google Ads? Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarbij adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden, zodat er advertenties verschijnen in de zoekresultaten. Google Ads is een betaalde functie en is dan ook geen onderdeel van het A-B-SEO-stappenplan. Sinds adverteerders moeten betalen voor advertenties, is dit de manier van Google om geld te verdienen.
Dit artikel helpt je bij het begrijpen van de werking van Google Ads, wat de belangrijkste factoren zijn en hoe het bieden binnen Ads werkt. Vraag jij je af hoe Google Ads werkt? Dan is dit artikel geschreven voor jou!
1. Verschillende advertentiemethoden
Binnen Google Ads zijn er verschillende manieren om te adverteren. De meest gebruikte methode is het zoeknetwerk, waarbij advertenties in de SERP (search engine results page) verschijnen wanneer er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt. SERP is kort gezegd de resultatenpagina die getoond wordt bij het zoeken in Google. In dit artikel gaan we verder in op deze methode. Google Shopping en Google Display laten we voor nu buiten beschouwing.
2. Werkt Google Ads?
Dat is afhankelijk van de concurrentie en relativiteit van je zoekwoorden. In de meeste gevallen is Ads een zeer bruikbare tool voor vele soorten bedrijven, zolang het geld niet besteedt wordt aan de verkeerde zoekwoorden.
3. Hoeveel kost Google Ads?
Er zijn veel factoren die invloed hebben op de kosten van Ads voor jouw business. Met Google Ads kun je je eigen dagelijkse budget vaststellen. Het aantal clicks dat je kunt krijgen met je budget is afhankelijk van je CPC (cost-per-click). Hoe hoger de CPC, des te minder clicks je zult krijgen.
4. Hoe werkt het bieden met Google Ads?
De ranking van je advertentie is afhankelijk van de kwaliteitsscore van je advertentie. Deze score geeft de relevantie van je advertentie aan. De meest relevante advertenties komen doorgaans op de eerste positie. Daarnaast is de hoogte van je geboden CPC van belang. De enige uitzondering is wanneer je de enige bieder bent op bepaalde zoekwoorden. In dat geval betaal je de maximaal geboden CPC.
5. Wat is CPC en hoe werkt het?
CPC is de hoeveelheid die een adverteerder betaalt bij elke klik op een van zijn advertenties. Wanneer je bijvoorbeeld 0,45 cent geboden hebt op een zoekterm, betaal je daar maximaal 0,45 cent voor. Je CPC is gebaseerd op de concurrentie in jouw markt en zoekwoorden, je maximaal geboden bedrag en de kwaliteitsscore van je advertentie.
6. Wat is de kwaliteitsscore van een advertentie?
De kwaliteitsscore van een advertentie geeft de relevantie van de advertentie aan. Daarbij kijkt Google naar de zoektermen waarbij een advertentie gemaakt is en of deze zoekwoorden terugkomen in de advertentieteksten.
Daarnaast kijkt Google naar de landingspagina. De landingspagina is de pagina waar de bezoeker op komt wanneer er op een advertentie geklikt wordt. Daarbij kijkt Google voornamelijk naar de URL en content van de pagina. Komt deze overeen met de inhoud van de advertentie en de zoekwoorden?
7. Wat is de advertentieranking?
De advertentierank is de positie van een advertentie in Google. Tegenwoordig staan de eerste vier advertenties bovenaan de eerste pagina van Google. In een ideale situatie ligt de rank van je advertentie tussen de 1 en de 4. Is de rank lager, wordt je advertentie niet meer op pagina 1 getoond. Het is niet zo dat de eerste positie ook daadwerkelijk beter is dan positie 4. Vaak is positie 3 a 4 net zo goed. Enig voordeel is dat deze positie goedkoper is dan positie 1.
8. Alternatieve methodes om te bieden
8.1 – CPM
CPM is cost-per-mile. Daarbij betaal je per duizend vertoningen van je advertentie. Wordt je advertentie dus duizend keer vertoond, betaal je daar een bepaald bedrag voor.
8.2 – CPA
Bij CPA (cost-per-action) betaal je per actie. Dit kan bijvoorbeeld een conversie zijn. CPA is dus het gemiddelde bedrag dat je wilt betalen voor een conversie.
9. Wat zijn keywords?
Keywords zijn de woorden (en zinnen) waarmee je adverteert. Een schoenwinkel adverteert bijvoorbeeld op ‘schoenen’. Dit is natuurlijk erg breed. Wat dat betreft is het beter om gerichter te adverteren, zoals ‘zwarte leren schoenen’. In dat geval ligt het CPC lager, is je kans op een hogere relevantie groter en is de kans dat mensen doorklikken groter.