Vanaf 30 juni 2022 stopt Google met het ondersteunen van uitgebreide tekstadvertenties (beter bekend als ETA’s) in Google Ads. Dit betekend dat je de uitgebreide tekstadvertenties vanaf dat moment niet meer kunt aanmaken of bewerken. De uitgebreide tekstadvertenties blijven wel gewoon operationeel totdat je ze zelf stopzet. Dit betekend dat ze gewoon zichtbaar blijven in de resultatenpagina’s en je de prestaties kunt blijven monitoren. Ook kun je nog besluiten om de advertenties tijdelijk te onderbreken om deze later weer te hervatten.
Het stopzetten van de uitgebreide tekstadvertenties zorgt er automatisch voor dat Google’s responsieve zoekadvertenties (RSA’s) vanaf 30 juni 2022 de uitgewezen manier worden om te adverteren op Google. Helaas komen hier voor veel adverteerders de benodigde vragen bij kijken. Om jouw op weg te helpen met de overstap van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties, hebben we dit artikel geschreven. We gaan in op: Het verschil tussen ETA’s en RSA’s, de reden waarom Google stopt met ETA’s, hoe jij je het beste kun voorbereiden op de overstap en wat wij doen om dit voor onze SEO vrienden te regelen.
1. Het verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsive zoekadvertenties in Google Ads
Laten we bij het begin beginnen. Wat is precies het verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Bij uitgebreide tekstadvertenties stel je maximaal 3 verschillende koppen in en voeg je 2 verschillende beschrijvingen toe. Google maakt dan de advertentie precies na volgens jouw gekozen opbouw.
In Afbeelding 1 zie je dat je bij een uitgebreide tekstadvertentie eerst 1 tot 3 koppen toevoegt, en daarna 1 tot 2 beschrijvingen. Je ziet dat deze allemaal geplaatst worden binnen de advertentie.
Bij responsieve zoekadvertenties gaat dit anders. Hierbij voeg je voor één advertentie 3 tot 15 koppen toe en 2 tot 4 beschrijvingen. Google test vervolgens welke combinatie van koppen en beschrijvingen het hoogste aantal conversies oplevert.
In Afbeelding 2 is dit goed terug te zien. Je ziet dat er in totaal 10 koppen zijn ingevuld en 3 beschrijvingen. In het voorbeeld zie je echter een combinatie van drie verschillende koppen en twee verschillende beschrijvingen.
Het grootste verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties is dus: Dat uitgebreide tekstadvertenties precies zo worden weergeven als jij ze zelf opbouwt. responsieve zoekadvertenties worden weergeven op basis van wat Google de beste combinatie van koppen en beschrijvingen vindt.
2. Waarom stopt Google met uitgebreide tekstadvertenties?
Google stopt met de ondersteuning voor uitgebreide zoekadvertenties omdat ze vinden dat deze niet meer voldoende kunnen inspelen op de alsmaar veranderen trends op het gebied van zoekopdrachten. Google heeft op 31 augustus 2021 een aankondiging geplaatst over het stopzetten van de uitgebreide tekstadvertenties. In deze aankondiging geeft Google aan dat de manieren waarop mensen zoeken voortdurend veranderd en dat maar liefst 15% van de dagelijkse zoekopdrachten bestaat uit nieuwe zoekopdrachten.
Naarmate de manier waarop mensen zoeken veranderd, is het belangrijk dat jouw bedrijf en/of merk wel nog steeds makkelijk gevonden kan worden. Dat betekend dat je Google Ads advertenties periodiek geüpdatet moeten worden om te voldoen aan de laatste trends op het gebied van zoekopdrachten.
Dit proces heeft Google weten te automatiseren middels de Responsieve zoekadvertenties. Deze maken namelijk een naadloze combinatie tussen jouw creatieve advertentie uitingen en de kracht van Google’s machine learning. Op deze manier zijn jouw advertenties altijd naar wens voor je doelgroep en altijd up-to-date volgens de laatste zoekopdrachten trends.
Om de responsieve zoekadvertenties de ruimte te bieden om optimaal te presteren voor jouw bedrijf of merk, heeft Google dus besloten om de ondersteuning van uitgebreide tekstadvertenties stop te zetten.
Hier is een glimp van wat Sylvanus Bent, Product Manager van Google Ads, zelf gezegd heeft over de voorkeur voor responsieve zoekadvertenties ten opzichte van uitgebreide tekstadvertenties:
“De manieren waarop mensen zoeken, veranderen voortdurend. Maar liefst 15% van de dagelijkse zoekopdrachten bestaat uit nieuwe zoekopdrachten die we nog niet eerder hebben gezien.1 Naarmate consumententrends veranderen en zich ontwikkelen, is het belangrijk dat mensen uw bedrijf nog steeds makkelijk kunnen vinden en bereiken via relevante en nuttige advertenties.”
“Automatisering is essentieel om te kunnen blijven inspelen op deze veranderende trends. Responsieve zoekadvertenties zijn een goed voorbeeld van hoe dit werkt. Ze combineren uw creativiteit met de kracht van machine learning, zodat u relevantere advertenties aan meer mensen kunt weergeven. Dit is een effectieve combinatie: adverteerders die met dezelfde items overschakelen van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties, genereren gemiddeld 7% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per conversie.2″
Sylvanus Bent
3. Wat moet je doen om je voor te bereiden op de overstap?
Om te beginnen is het aan te raden dat iedere Google Ads campagne minimaal één responsieve zoekadvertentie bevat. Omdat er best wat tijd gaat in het creëren en testen van de responsieve zoekadvertenties, is het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met het maken van de advertenties.
Hoe eerder je de advertenties klaar hebt, des te eerder je kan beginnen met testen. Hoe langer je test, hoe meer historische data je vervolgens op kan bouwen, waarmee je jouw campagnes maximaal kunt optimaliseren!
Voor het maken van de responsieve zoekadvertenties heeft Google een aantal handige tips op een rijtje gezet, deze delen we graag met je:
Tip 1: Gebruik content van je best presterende uitgebreide tekstadvertenties
De eerste tip is om goed presterende content van uitgebreide tekstadvertenties opnieuw te gebruiken voor je responsieve zoekadvertenties. Je weet namelijk al dat deze content in de smaak valt bij jouw doelgroep! Let hierbij vooral op de beoordeling van de effectiviteit van je uitgebreide tekstadvertenties. Advertenties met een beoordeling van “GOED” of “UITSTEKEND” zijn het meest geschikt.
Tip 2: Neem eens een kijkje op de ‘Aanbevelingen’ pagina
De tweede tip is om eens een kijkje te nemen op de pagina “Aanbevelingen” van je account. Hier vind je namelijk advies op maat voor jouw Google Ads campagnes. Hierdoor kun je snel responsieve zoekadvertenties toevoegen en/of verbeteren.
Tip 3: Zet koppen of beschrijvingen vast
Bij responsieve zoekadvertenties kan je heel gemakkelijk koppen en beschrijvingen vast zetten die jouw voorkeur hebben. Dit is handig als je een bepaalde boodschap altijd wilt overbrengen. Als je deze functie gebruikt is het wel raadzaam om tenminste drie opties op een bepaalde positie vast te zetten.
Tip 4: Gebruik advertentievarianten
Met advertentievarianten kun je eenvoudig varianten van je advertenties maken en testen in meerdere campagnes of in je gehele account. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een aanpassing in je Call-To-Action testen, welke voor al je advertenties geldt .
Tip 5: Bekijk eens ‘itemrapportage voor meerdere campagnes’
In dit rapport kun je heel gemakkelijk zien welke koppen en beschrijvingen het beste aanslaan bij je doelgroep. Hierdoor kun je nog beter je Google Ads campagnes optimaliseren. Koppen en beschrijvingen met een lage beoordeling kun je vervangen door nieuwe koppen en beschrijvingen die je vervolgens baseert op items met een hoge beoordeling.
Tip 6: Maak gebruik van Google Ads API of Google Ads Editor
Middels de Google Ads API of Google Ads Editor kun je heel gemakkelijk je responsieve zoekadvertenties in bulk aanmaken en bewerken.
Brede zoekwoorden en slim bieden
Daarnaast geeft Google aan dat het erg belangrijk is om responsieve zoekadvertenties samen te gebruiken met “brede zoekwoorden” en “slim bieden.” Door deze drie zaken te combineren zouden campagnes tot 20% meer conversies tegen vergelijkbare kosten weten te genereren.
Volgens Google:
“Het belangrijkste is dat u brede zoekwoorden en Slim bieden samen met responsieve zoekadvertenties gebruikt. Met deze combinatie kunt u nieuwe, goed presterende zoekopdrachten bereiken en uw biedingen in realtime optimaliseren. Adverteerders die met dezelfde items overschakelen van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties in campagnes waarvoor ook brede zoekwoorden en ‘Slim bieden’ worden.” gebruikt, genereren gemiddeld 20% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per conversie.
Sylvanus Bent
Tot slot heeft Google ook nog een speciale gids gemaakt met Best Practices voor het maken van doeltreffende responsieve zoekadvertenties. Daarnaast heeft Google een handige tutorial gemaakt, deze kun je in de onderstaande video bekijken.
Google Ads Tutorials: Responsive Search Ads best practises
4. Hoe wij de overstap gaan regelen voor onze klanten
Om ervoor te zorgen dat onze klanten in vanaf 30 juni 2022 feilloos de overstap van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties kunnen maken, zijn wij nu al vol aan de slag om per Google Ads campagne minimaal één responsieve zoekadvertentie in te stellen. Deze maken wij uitsluitend gebaseerd op de best presterende, uitgebreide tekstadvertenties. Doordat wij nu al volop in de weer zijn met responsieve zoekadvertenties, hebben we eind juni 2022 genoeg content getest om enkel de beste advertenties samen te kunnen stellen.