Optimalisatie website

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Linkbuilding, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Website optimalisatie is het proces waarbij een website geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine, zodat de website online beter vindbaar is. Dit wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Een website kan op meerdere onderdelen geoptimaliseerd worden. Bij website optimalisatie staan drie pijlers centraal; contentautoriteit en techniek.

Wat is website optimalisatie?

Een website kan dus geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine, er zijn echter heel veel technieken om dit te realiseren. Een website en de pagina’s van een website bevatten content, deze content dient geoptimaliseerd te zijn naar relevante zoekwoorden. Buiten dat om, is bijvoorbeeld linkbuilding belangrijk om je website beter vindbaar te maken, dit valt onder het mom autoriteit. Tot slot wordt er door de zoekmachine gekeken naar zaken als de gebruikersvriendelijkheid en snelheid van de website; de techniek.

1. Content

Content zijn al de teksten, afbeeldingen, video’s en overige uitingen en inhoud op een website. Content is cruciaal voor als een website online goed gevonden wil worden. Unieke content is een essentieel onderdeel van website optimalisatie. Daarnaast dient de content geoptimaliseerd te zijn naar relevante zoekwoorden. Hiermee bedoelen we dat de tekst conversie of informatie gericht geschreven is en dat de inhoud van de pagina gaat over zoekwoord. Zaken als de slug (URL), alt-tags op afbeeldingen en metadata dienen het zoekwoord te bevatten.

2. Autoriteit

Google rankt websites op basis van autoriteit, zo hebben grote en veel bezochte meer autoriteit dan kleine websites met een laag aantal bezoekers en weinig content. Er wordt gekeken naar de relevantie van de website (ten opzichte van de inhoud en het onderwerp), de geloofwaardigheid en het aantal inkomende links. Dit zijn dan ook gelijk de factoren waarmee een website een hogere autoriteit kan vergaren. Linkbuilding is een uitstekend voorbeeld hiervan.

3. Techniek

De pijler techniek wordt vaak onderschat, maar is erg belangrijk. Bij techniek wordt er gekeken naar hoe een website technisch op orde is. Een website die traag is, is technisch niet op orde. Ook websites met veel 404 foutmeldingen, een onlogische structuur of een mobiel onvriendelijke website zal slecht scoren op dit gebied.