In 2018 is Google begonnen met het ondersteunen van metagegevens van IPTC Image Rights. In februari 2020 heeft Google via Schema.org en IPTC een nieuw metadataframework aangekondigd voor licentiegerichte afbeeldingen. Sindsdien zijn deze nieuwe standaard op grote schaal toegepast door websites, beeldplatforms en bureaus van elke omvang. Google lanceert nieuwe functies op Google Afbeeldingen die licentie-informatie voor afbeeldingen benadrukken en het voor gebruikers gemakkelijker maken om te begrijpen hoe ze op verantwoorde wijze met afbeeldingen om kunnen gaan. Kortom: licentie informatie op google images is verandert.
1. Wat is het?
Afbeeldingen die licentie-informatie bevatten, worden op de resultatenpagina gelabeld met de badge “Licensable”. Wanneer een gebruiker de afbeeldingsviewer opent (het venster dat verschijnt wanneer ze een afbeelding selecteren), toont Google een link naar de pagina met licentiegegevens en / of voorwaarden die door de eigenaar of licentiegever van de inhoud wordt verstrekt. Indien beschikbaar, laat Google ook een extra link zien die gebruikers naar een pagina van de content eigenaar of licentiegever leidt waar de gebruiker de afbeelding kan verkrijgen. Er heeft dus een verandering plaats gevonden in de licentie informatie van Google images.
2. Wat zijn de voordelen?
Als licentiemetagegevens worden verstrekt door de licentiegever van de afbeelding, wordt de licentiebare badge, de pagina met licentiedetails en de pagina voor het verwerven van afbeeldingen weergegeven in de afbeeldingenviewer. Hierdoor wordt het voor gebruikers gemakkelijker om de afbeelding van de licentiegever te kopen of in licentie te geven. Als een afbeelding zich op een pagina bevindt die niet is ingesteld om een ​​gebruiker deze te laten verwerven (bijvoorbeeld een portfolio, artikel of galerijpagina), kunnen licentiegevers van afbeeldingen linken naar een nieuwe URL van Google Afbeeldingen die de gebruiker rechtstreeks naar de pagina leidt waar ze de afbeelding kunnen kopen of licentiëren.
Voor afbeeldingslicentiegevers kunnen de metadata ook worden toegepast door uitgevers die uw afbeeldingen hebben gekocht, zodat jouw licentiegegevens zichtbaar zijn bij je afbeeldingen wanneer ze door jouw klanten worden gebruikt. Dit vereist dat jouw klanten de IPTC-metagegevens die je hen verstrekt, niet verwijderen of wijzigen. Google is van mening dat dit een stap is om mensen te helpen de aard van de inhoud die ze bekijken op Google Afbeeldingen beter te begrijpen en hoe ze deze op verantwoorde wijze kunnen gebruiken.
3. Hoe doe ik mee?
Voor meer informatie over deze functies, hoe je ze kunt implementeren en problemen kunt oplossen, kun je naar de Google-pagina voor ontwikkelaars en de pagina van Google met veel gestelde vragen. Om feedback te geven over deze functies, kun je de feedbacktools gebruiken die beschikbaar zijn op de ontwikkelaarspagina voor de licentiegerichte afbeeldingenfuncties. Hierdoor blijf je op de hoogte voor de komende virtuele kantooruren waar Google veel gestelde vragen zal bespreken.
4. Jouw voorbeeldvoorkeuren beheren
Er zijn een aantal manieren waarop winkeliers kunnen bepalen welke gegevens op Google worden weergegeven. Deze komen overeen met de vorig jaar aangekondigde wijzigingen waardoor website-eigenaren en winkeliers specifiek voorkeuren kunnen aangeven waarop informatie van hun website als preview op Google kan worden getoond. Dit wordt gedaan door middel van een reeks robots-metatags en een HTML-attribuut.
Er zijn enkele manieren voor waarop je deze besturingselementen kunt inzetten om te voorkomen dat uw producten en productgegevens worden weergegeven op Google:”nosnippet” robots-metatag. Met behulp van metatag kunt u specificeren dat er geen fragment voor deze pagina in zoekresultaten moet worden weergegeven. Het verwijdert de tekst, afbeeldingen en rich snippet voor deze pagina op Google volledig en verwijderd de pagina uit elke gratis vermeldingservaring.
5. Hoe leer ik de basis?
Metadata van Schema.org (ook wel gestructureerde gegevens genoemd) is een vocabulaire dat is opgesteld door Schema.org. Hiermee kunnen zoekmachines informatie beter doorzoeken en begrijpen wanneer ze worden toegepast op entiteiten, acties en relaties op internet.
Moet ik een pagina hebben waarop gebruikers mijn afbeeldingen rechtstreeks 6. kunnen licentiëren?
Als je gegevens gebruikt om een ​​licentie voor een afbeelding te specificeren, moet je de licentie-eigenschap opnemen om ervoor te zorgen dat jouw afbeelding wordt weergegeven met de Licentie-badge. Hoewel het niet verplicht is, raadt Google je aan ook de eigenschap acquire License Page toe te voegen. Dit heeft de vorm van een URL naar een pagina waar de gebruiker informatie kan vinden over hoe hij die afbeelding kan licentiëren. Hier is een voorbeeld: Een afrekenpagina voor die afbeelding waar de gebruiker specifieke resoluties of gebruiksrechten kan selecteren.