Al sinds 2001 is SEO vrienden actief binnen de e-commerce en online marketing. Met verschillende webshops hebben we meerdere successen gekend. Deze successen hebben we vertaald naar SEO vrienden B.V. Door de jaren heen zijn we veel SEO fouten tegengekomen. Het is tijd voor ons om deze te delen, zodat jij deze niet maakt! Ben je benieuwd naar de meest gemaakte SEO fouten? Lees dan snel verder!
Het doel van dit blog is om inzichten te geven in de meest gemaakte SEO fouten, zodat jij deze niet maakt op je eigen website! Wanneer je succesvol deze SEO fouten weet te voorkomen, zal jouw website hoger in de zoekmachines ranken.
1. Ontbreken van recente content
Zoekmachines waarderen kwaliteit en actualiteit. Het is dus belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen op je website. WordPress is van origine een platform voor blogwebsites. Post regelmatig recente content in de vorm van blogs of nieuwsartikelen en je zult zien dat je hoger rankt in Google. Eén van de meest gemaakte SEO fouten, is het ontbreken van recente content.
Naast het creëren van recente content is het uitvoeren van maandelijkse updates voor plug-ins en WordPress ook belangrijk. Wanneer een plug-in namelijk te lang niet wordt bijgewerkt, kan deze voor problemen zorgen. Oude content is op een gegeven moment niet meer up-to-date, hierdoor is je website ook niet meer relevant. In sommige gevallen kan de oude content zelfs niet meer zichtbaar zijn door corrupte data. De content is dan namelijk niet meer compatibel met de vernieuwde versie: het verschil is simpelweg te groot. Ook kunnen er als gevolg hiervan dingen ontbreken. Het kan in sommige gevallen namelijk zo zijn dat de door jou gebruikte plug-in niet je WordPress versie ondersteunt. Maak, tijdens het update van je plug-ins en WordPress, van tevoren een back-up zodat je zeker weet dat er niks fout kan gaan. Al met al is het periodiek bijhouden van je website voor de laatste versies dus belangrijk.
2. Onjuiste metadata
Het indelen van de inhoud voor een landingspagina of productpagina is erg belangrijk. De inhoud bevat tekst die bezoeker te lezen krijgt, maar ook de metadata is belangrijk. De inhoud is vaak te geoptimaliseerd of juist niet genoeg. Te geoptimaliseerd klinkt misschien gek, maar toch zien we het vaak voorbij komen. ‘keyword stuffing’ is een vorm van over optimalisatie.
Voorbeeld van een metabeschrijving die over geoptimaliseerd is: “Schoenen kopen? Vind hier schoenen voor jou! De beste schoenen. Schoenen bij schoenen.com”
Voorbeeld
Zorg ervoor dat je het belangrijkste zoekwoord verwerkt in de titel en meta beschrijving, maar doe het niet te vaak. Je wilt namelijk niet over optimaliseren.
Let ook op de lengte van de beschrijving en titel. Te lange titels en beschrijving vallen weg en dat staat lelijk. Wees kort en bondig om je boodschap goed over te brengen.
Lees voor meer informatie over meta data ons blog over 7 tips voor een goede meta description.
3. Ontbreken van interne en externe links
Interne en externe links zijn belangrijk voor een website/pagina. Zij maken namelijk deel uit van je ranking in Google. Het creëren van een linknetwerk op je website wordt beschouwd als linkbuilding. Interne links zijn links op je website die verwijzen naar een andere pagina. Externe links zijn links die te maken hebben met externe partijen. Deze links kun je vergaren door goede content te creëren (waar mensen naar willen verwijzen), maar ook door backlinks aan te maken.
Daarnaast zijn interne en externe links belangrijk voor het netwerk van een website. Google herkent een website van hoge kwaliteit, als jouw website veel kwalitatieve links heeft gelegd, ziet Google dat. Je zult hierdoor hoger ranken in de zoekmachine. Er zijn meerdere manieren en technieken om interne en externe links toe te passen op je website.
We maken in dit blog gebruik van interne links, kun jij ze vinden?
Vraag
4. Verkeerde zoekwoordkeuze
Als je hoog wil ranken in de zoekmachines is het belangrijk om weten waar je doelgroep op zoekt, welk zoekwoord gebruiken ze? Als jij uitsluitend leren schoenen verkoopt, is het niet nuttig voor jou om te ranken op gestoffeerde schoenen. Sluit zoekwoorden uit en weet waar je op wil ranken.
Om erachter te komen welk zoekwoord het beste werkt, is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek niet misplaatst. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je vinden welke zoekwoorden het meest gebruikt worden, dit noemen we ook wel het ‘zoekvolume’. Kijk ook naar wat voor mensen zoeken naar een specifiek zoekwoord. Daarmee raden we je aan om de statistieken te bekijken. Gebruik diverse tools om inzichten krijgen in de zoekvolumes van zoekwoorden. Bepaal aan de hand hiervan waarop je wilt ranken en welk zoekwoord extra aandacht en verbetering nodig heeft.
5. Geen redirects
Een website maken en optimaliseren is een langdurig proces. Gedurende dit proces kan er veel veranderen en aangepast worden. Dit geldt ook voor de URL’s. Wanneer je een URL aanpast is het makkelijk om hier een redirect voor te maken. Als je geen redirect aanmaakt, zullen alle interne links, die de oude link bevatten, vervallen.
Als op je website met meerdere pagina’s verwijst naar dezelfde URL, kun je op elke pagina de URL aanpassen, maar je kunt ook een redirect aanmaken. De redirect zorgt er dus voor dat de oude URL (www.voorbeeld.com/voorbeeld) verwijst naar de nieuwe URL (www.voorbeeld.com/example).
Wanneer er een URL is aangepast, en de oude URL niet wordt doorverwezen naar de nieuwe URL, kan dit zorgen voor een 404 error. Dit wil je zoveel mogelijk voorkomen op je website. Wees echter wel voorzichtig met het aanmaken van te veel redirects. Te veel redirects leiden namelijk tot een trage website.
6. Trage website
Ook de snelheid van een website draagt bij een je ranking in de zoekmachine. Een snelle website bevordert de gebruikerservaring. Als websitebeheerder wil je zoveel mogelijk bezoekers die zo lang mogelijk blijven, een trage website gaat dit dus tegen. Om erachter te komen hoe snel je website is, kun je diverse tools gebruiken, de tool die wij gebruiken is ‘PageSpeed Insights’.
Een trage website kan veel oorzaken hebben. We zien het vaak gebeuren dat websitebouwers uitstraling kiezen boven functionaliteit. Dit betekent dat er bijvoorbeeld te veel afbeeldingen, video’s of animaties gebruikt worden. Het oogt mooi zo’n grote banner, maar het neemt ook heel veel ruimte in beslag. Media op je website is goed, maar wees voorzichtig en plaats er niet te veel.
Verder kunnen er nog tal andere redenen zijn waarom een website traag is. Naast de te veel media op je website, kan het hebben van te veel WordPress plug-ins ook bijdragen aan een trage website. Ook deze nemen ruimte van je website in en zorgen voor een tragere snelheid. Om je te helpen bij het uitkiezen van geschikte plug-ins, hebben we een lijstje gemaakt van onze top 9 handigste WordPress plug-ins.
7. Onvriendelijke URL’s
URL’s klinken misschien niet zo belangrijk, maar zijn belangrijker dan je denkt. Onvriendelijk URL’s worden opgevat door de zoekmachines. Denk aan een URL met veel tekens en cijfers, dit staat lelijk en wordt niet goed gelezen door de zoekmachine. Ook URL’s waar het zoekwoord niet in verwerkt is, wordt als onvriendelijk beschouwd. Hou rekening met Canonieke URL’s.
Daarnaast hechten veel mensen waarde aan de veiligheid van een website. De veiligheid begint al bij de URL. Als blijkt dat jouw URL ‘HTTP://’ bevat in plaats van ‘HTTPS://’, wordt de website als onveilig beschouwd. Zorg voor een HTTPS verbinding.
8. Leesbaarheid van de tekst
Statistieken zijn belangrijk om na te gaan. Als blijkt dat de bounce rate van je website hoog is en mensen niet lang op je website blijven, kan dit misschien liggen aan de leesbaarheid van de tekst. Het kan dus zo zijn dat de tekst niet gebruikersvriendelijk is en mensen dus vroegtijdig de pagina verlaten. Probeer je tekst af te stemmen op je publiek.
Voor het optimaliseren van een pagina zijn H1, H2 en H3 titels belangrijk. Zoekmachines lezen namelijk wat de inhoud van je website is. Als blijkt dat er geen (goed) gebruik wordt gemaakt van de juiste titels, kan dat leiden tot een daling in de zoekmachine. De titels zijn namelijk volgens de zoekmachines belangrijk en krijgen voorkeur. Probeer dus het zoekwoord te verwerken in de titels.