Het hebben van meer online bezoekers op je website is erg voordelig. Websites met veel bezoekers zijn online goed vindbaar. Het voordeel van veel online bezoekers op je website is dat de naamsbekendheid vergroot en het aantal conversies omhoog gaat. Om jouw online vindbaarheid en daarmee het bezoekersaantal te vergroten, geven wij 8 tips voor meer online bezoekers op je website! Wat deze tips zijn, lees je verder in dit blog.
1. Meer online bezoekers
Menig ondernemer heeft een website om door (potentiële) klanten online gevonden te worden. Een website neerzetten is een goede eerste stap, het is echter ook belangrijk dat deze website online bezoekers krijgt. Een grote online aanwezigheid zorgt voor naamsbekendheid, dit is belangrijk voor een onderneming die groei wil realiseren. Bovendien zullen meer bezoekers online leiden tot een verhoogd aantal conversies. Meer online bezoekers raken geïnteresseerd in de producten of diensten die je aanbiedt. Sommige zullen overgaan tot aankoop, waar een ander een contactformulier invult. Al met al zorgt een betere online vindbaarheid voor meer online bezoekers, en meer online bezoekers leiden weer tot meer conversies.
2. Tips voor meer bezoekers online
2.1 Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is hetgeen wat je ziet verschijnen als je naar een bedrijf op Google zoekt. Het is een vakje wat rechts in je beeld verschijnt en diverse gegevens van het bedrijf weergeeft. Via Google Mijn Bedrijf wordt je snel en makkelijk gevonden door mensen die op zoek zijn naar jouw bedrijf. Ook vinden zij gemakkelijk gegevens, denk bijvoorbeeld aan een adres, contactgegevens, openingstijden, website en een routebeschrijving. Ook vinden bezoekers (eventuele) recente content en recensies.
In feite wil je zoveel mogelijk doen om gevonden te worden, Google Mijn Bedrijf is daarin belangrijk. Je kunt via Google Mijn Bedrijf gemakkelijk statistieken zien, updates toevoegen of promoties plaatsen.
2.2 Het hebben van een linkstructuur
Het opbouwen van een linkstructuur wordt ook wel linkbuilding genoemd. Dit is het proces waarin je zoveel mogelijk linkjes opbouwt. Dit kunnen externe linkjes zijn, maar ook op je eigen website wil je zoveel mogelijk van pagina naar pagina linken. Hoe meer relevante links een pagina heeft, hoe beter de linkstructuur. Zoekmachines weten door een goede linkstructuur precies wat waar staat en wat belangrijk is.
Het is van groot belang dat je zoekmachines laat zien dat je kwaliteit levert. Zoekmachines vinden het fijn als jij links vergaart van andere websites. Dit laat namelijk zien dat je website waarde en kwaliteit levert. Sommige externe links zijn belangrijker en sterker dan de andere. Wij raden je aan om niet alleen binnen je eigen website te kijken naar het opbouwen van links, maar ook bij externe pagina’s.
2.3 Bloggen
Niet iedereen vindt bloggen even leuk. Toch is het een uitstekende manier om gevonden te worden op relevante onderwerpen. De algemene autoriteit en rating van je website zal omhoog gaan. Bovendien is bloggen een vorm van content waar je veel kanten mee op kunt. Je leert er veel van en het vormt de basis voor je interne linkstructuur. Binnen een blogartikel kun je namelijk makkelijk verwijzen naar relevante zoekwoorden, zo kun je linken naar je eigen website.
2.4 Aanmaken landingspagina’s
Ook landingspagina’s zijn een vorm van content. Jouw bedrijf kan diverse diensten of producten aanbieden. Verkoop je bijvoorbeeld schoonmaakdiensten? Dan is het handig om landingspagina’s aan te maken voor de diverse diensten die je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan diensten als reiniging, glazenwassen of het onderhouden van kantoorpanden. Deze diensten kunnen mooi onderverdeeld worden in diverse landingspagina’s.
Landingspagina’s hebben als doel om de online bezoekers ‘op te vangen’. Een landingspagina dient relevante content te bevatten en kan ook een interne linkstructuur hebben. Als extra tip geven wij mee om landingspagina’s aan te maken voor diverse steden. Zo bouw je interne linkjes aan en bezit je veel content. Bovendien wordt je nu ook gevonden op de steden waarin je actief wil zijn.
2.5 Gebruik van metadata
Om met een pagina goed gevonden te worden en dus meer bezoekers online te krijgen, is het belangrijk om goed gebruik te maken van metadata. Met metadata bedoelen we het volgende:
- URL
- Meta titel
- Meta omschrijving
- H1
- H2’s
- Etc.
Deze dienen geoptimaliseerd te zijn naar het onderwerp van de pagina. Verwerk binnen de metadata relevante zoekwoorden, maar niet te veel, anders spreken we van keyword stuffing (het overbodig spammen van zoekwoorden). De URL hoort in veel gevallen bijna hetzelfde te zijn als de titel van de pagina. Ook de meta titel en meta omschrijving horen beide een relevant zoekwoord te bevatten en eventueel de bedrijfsnaam. Tot slot zijn de H1 en H2’s titels die weergeven waar de pagina overgaat, ook deze horen dus relevante zoekwoorden te bevatten.
2.6 Optimaliseren technisch aspect
SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers: content, autoriteit en techniek. Over content en autoriteit hebben we het al gehad, nu gaan we iets dieper in op het technische aspect van een website. Zo dient een website technisch in orde te zijn om goed gevonden te worden. HTTPS, XML sitemap, indexering, de gebruikersvriendelijkheid en nog veel meer zijn hier onderdeel van. Hieronder beschrijven we een paar van de belangrijkste technische SEO aspecten.
HTTPS
Veiligheid is belangrijk, ook in de online wereld. Sommige bezoekers vinden het niet fijn als er geen goede en veilige verbinding is, deze zullen je website hierdoor niet bezoeken. Het hebben van een HTTPS-verbinding is hierom erg belangrijk.
XML sitemap
De zoekmachine spider van Google kruipt je website over op zoek naar data dat het kan verwerken in de indexering van Google. Om ervoor te zorgen dat je website door Google goed bekeken kan worden, en dat alle pagina’s geïndexeerd worden, is het belangrijk om een XML sitemap te hebben. Een XML sitemap is een overzicht van alle pagina’s binnen je website.
Duplicate content
Twee of meer pagina’s met exact dezelfde inhoud noemen we ‘duplicate content’. Duplicate content is volgens vele schadelijk voor de vindbaarheid van de pagina waarop je wil ranken. Als gebruiker zit namelijk niemand te wachten om exact dezelfde pagina te lezen, hierdoor scoor je op beide pagina’s lager en ondermijn je je eigen succes.
Redirects
Pagina’s kunnen in sommige gevallen niet goed doorverwijzen. Dit kan komen door een verbindingsfout, zoals een 502 bad gateway, maar het kan ook liggen aan andere foutmelding. Een 404 error (een niet gevonden pagina) kan opgelost worden met een 301 redirect. Een 404 error wordt vaak veroorzaakt doordat een URL wordt aangepast, een redirect (doorverwijzing) lost dit probleem op.
2.7 Verbeteren gebruiksvriendelijkheid
Ook de gebruikersvriendelijkheid van je website is een factor waarop je gerankt wordt binnen de zoekmachine. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de laadsnelheid van een website, als deze heel traag is, is dit erg onvriendelijk voor gebruikers. Zoekmachines erkennen dit en geven websites met een lage gebruikersvriendelijkheid een lagere score. Ook de navigatie van je website speelt hierin een rol. Bezoekers die de gegevens niet kunnen vinden zullen eerder weggaan van de website.
2.8 Inzet van social media
Social media kan een fantastische manier zijn om geheel gratis je producten, diensten of overige informatie te promoten. Social media kan zowel zakelijk als privé goed ingezet worden. Als bedrijf kan je goed inspelen op privégebruikers. Op social media kan je op een interactieve manier contact met je klanten aangaan. Bovendien is het een leuke en goede manier om content van je website te delen. Door bijvoorbeeld een blogartikel te promoten via social media, krijg je meer websitebezoekers.
De social media kanalen waar jij als bedrijf actief op moet/kan zijn: